Beeldbepalend 263

Blaricum 4

Woensdag 19 juni 2024

Bij de vorige aflevering van Blaricum ben ik geëindigd aan de Torenlaan. Zo rond 1900 was dit niet meer dan een zandweg. Maar wel een waarover de tram reed, de Gooische Moordenaar. In het toenmalige café-restaurant Verver, tegenwoordig zit hier een slijterij in, was het kantoor gevestigd. Maar ook de voormalige garage Van Mill, dat hier recht tegenover ligt, heeft dienst gedaan als kantoor en station. Langs deze Torenlaan staan prachtige, vrijstaande woningen die soms door nieuwe eigenaren volledig worden gestript. Deze laan met bomen is de verbindingsweg met buurgemeente Laren.


Aan deze laan is zorgcentrum Torenhof gevestigd. In de voortuin van dit centrum van zorgaanbieder Vivium staan enkele kunstwerken waar ik de achtergrond (nog) niet van heb kunnen achterhalen. En het ziet er ook niet naar uit dat daar verandering in komt.

In Corona-tijd was het bijvoorbeeld moeilijk contact te krijgen, maar in 2022 – bij een bezoek aan het centrum van Blaricum – blijkt dat er niemand in de Torenhof is die iets over de geschiedenis van de beelden weet. Het is niet gedocumenteerd. Ook andere pogingen lopen op niets uit.


Als ik terugkeer richting kerk kom ik uit bij Moeke Spijkstra, een bekend etablissement in het dorp en ook tot ver daarbuiten. Dit café aan de Torenlaan bestaat al ruim honderd jaar en is gesticht als Hotel Gooilust. Aan de straatkant staan op het terras twee kunstwerken van bekenden van Trees Wesselink. Zij heeft twee bekende Blaricumse figuren uitgebeeld.


Het eerste beeld is Willem Vos en staat er sinds 1999. Van dit werk zijn meerdere exemplaren gemaakt die via  een kunsthandel zijn verkocht. ‘Ome Willem’ runde samen met een zus en drie broers de kolenhandel Vos, die in 1967 werd omgeturnd in een tankstation en brandstoffenhandel. Willem Vos stond bij Moeke Spijkstra bekend als een vrouwenliefhebber en heeft zijn beeld zelf nog onthuld.


Cor Vos stond in het dorp vooral bekend als Rooie Cor en was geen familie van de brandstoffenhandelaar. Dagelijks mende hij een paard en wagen, waarmee hij door het dorp reed. Cor Vos was een vriendelijke en goedlachse man. Met een sigaartje in de handen groette hij iedereen en eigenlijk zwaaide iedereen naar hem terug. Zijn beeld is in 2006 onthuld door zijn weduwe.


Ik verlaat de Torenlaan, vlak erachter ligt Binnendoor. In de tuin vind ik Boomstam met gevleugeld object. Dit kunstwerk is gemaakt door Han Hulsbergen. Van deze in 1989 in Blaricum overleden kunstschilder en beeldhouwer heb ik al eerder werk laten zien dat in de openbare ruimte in Blaricum staat. Deze veelzijdige kunstenaar maakte gebruik van diverse materialen. Voor dit werk heeft Hulsbergen gebruik gemaakt van beton en glas.


Ik vertrek nu naar de rand van het dorp en slinger mij langs Ronge. Hier liggen in het gras Amorfe vormen, gemaakt door Ans van Haersolte. Deze neerlandica was gehuwd met baron van Haersolte en is geboren als Anna Jantina Lutgerdina (Ans) van Dijk in 1911 in Arnhem en overleden in 1991 in Wassenaar. Zij heeft enkele jaren les gegeven op een middelbare school en is pas op latere leeftijd begonnen met maken van kunstwerken.


Van Haersolte maakte veel gebruik van beton, zoals deze Amorfe vormen die niet alleen als versiering maar ook als speelobject in het gras zijn gevleid. De kunstenares die les heeft gekregen van Pim van Moorsel werkte verder ook met brons en klei.


In een eerdere Blaricumse aflevering heb ik al werk van deze barones laten zien. In dit deel van Blaricum staan en liggen diverse werken van haar zoals Brug. Voor mij een ietwat raadselachtige naam. Welke brug de kunstenares hier heeft willen slaan kan ik met geen mogelijkheid bedenken. En misschien is dat ook wel haar bedoeling geweest.


Ik sluit deze aflevering af met Vorm met een gat. Misschien omdat ik aan het einde van een drukke dag ben beland, maar ook hier geef ik even niet thuis. Ans van Haersolte woonde en werkte tussen 1966 en 1969 in dit Gooise dorp en heeft daar haar sporen dus ook achtergelaten. Ook in de vorige Blaricumse aflevering heb ik al iets van haar laten zien.


 

pluis

 

hoe ik ook

nadenk

hoe ik ook kijk

een gat in de markt

en verder

voor het nageslacht

geef ik

niet thuis

 

Opa IJsbeer

 

Verantwoording

1.       Inleiding – gooisestoomtram.jouwweb.nl – eigen informatie

2.       Torenhof – geen informatie

3.       Torenhof – geen informatie

4.       Torenhof – geen informatie

5.       Torenlaan – collectiestreefoord.nl – henriettedesmet.nl

6.       Torenlaan – henriettedesmet.nl

7.       Binnendoor – wikipedia.nl

8.       Ronge – wikipedia.nl

9.       Ronge – wikipedia.nl

10.     Ronge – rkd.nl

Reacties

Populaire posts van deze blog

Deel 62

Beeldbepalend 274

Beeldbepalend 249