Beeldbepalend 234

Beilen 3

Woensdag 29 november 2023

Stichting Beleef Beilen is een grote promotor van activiteiten in dit Drentse dorp. Niet alleen voor toeristen, die op één van de vele campings verblijven, maar ook voor de eigen bevolking worden activiteiten gehouden of ondersteund. Zo wordt er aandacht besteed aan de komst van de Lente, maar ook een kerstmarkt, zijn er soms fietspuzzeltochten, bourgondische weekenden en zijn er enkele wandelingen uitgezet waarbij de liefhebbers onder andere kennis kunnen maken met kunstwerken in de openbare ruimte of een natuurpad kunnen volgen. Zelf heb ik geen van die routes gelopen tijdens mijn bezoek aan dit dorp in 2022.

Ik begin de derde aflevering over Beilen heel voorzichtig bij het gemeentehuis waar Het carillon staat. Moet ik dit wel een kunstwerk nomen of gewoon een van de vele randverschijnselen die ik soms meepak. De klokken zijn in 1991 gegoten bij de Klokkengieterij Petit en Fritzen in Aarle-Rixtel. Het carillon is automatisch dus er komen geen mensenhanden aan te pas.


Eind negentiende eeuw is het forse woonhuis aan de Bisschopstraat 5 gebouwd. Het heeft een monumentale status gekregen. Niet bekend is wie de architect van deze fraaie woning is. Mooi is de verfraaiing boven de deur.


Bij notariskantoor Veldkamp en Prins staat een modern bronzen kunstwerk voor de deur. Navraag leert mij dat dit werk al bij het notariaat stond dat voor Veldkamp en Prins aan de Bisschopsstraat 7 was gevestigd. En voorlopig houdt daarmee alle kennis op.


Ik vervolg mijn weg en kom uit bij de gevelsteen Telefonistes uit 1955. Deze vind ik boven de deur van Wilhelminaplein 8. Het moge duidelijk zijn dat op dit adres ooit een telefooncentrale gevestigd is geweest.


Van Bert Kiewiet heb ik in eerdere afleveringen van Beilen al werk laten zien. Op het terrein van de GGZ aan de Altingerweg staat Bescherming. Dit bronzen werk van hem dateert uit 1990. Het object symboliseert het beschermen van de zwakkeren in de samenleving.


De man die het schild ophoudt staat voor het personen; artsen, therapeuten, verpleegkundigen en andere verzorgenden. Zij nemen het op voor mensen die door wat voor omstandigheden ook een brede schouder nodig hebben of een arm om zich heen. Het kunstwerk is door de AMRO-bank Beilen geschonken.


Misschien lijkt het wel of ik deze aflevering afraffel, maar dat is absoluut niet zo. Bij deze sta ik even stil bij Ko Vester. Deze in 1946 in Den Haag geboren beeldhouwer was ook jaren politiek actief namens de SP in de Provinciale Staten van Drenthe.


Als kunstenaar heeft Vester jarenlang les gehad van Herman Jansen. Hij werkt met talloze materialen die hij zo nu en dan combineert. Dat is ook bij Opbouw en herstel het geval. Ik zie gespleten, omgevallen en tegen elkaar rustende zuilen staan en liggen op het terrein van de GGZ aan de Altingerweg. Moet ik nog meer zeggen?


Voor ik het terrein van de GGZ verlaat bekijk ik nog Bloemenmozaïek, dat hier in 1997 is geplaatst en gemaakt is door Guus Slauerhoff, die in Bronnegerveen zetelt. ‘Voortdurende veranderingen zijn voor mij een innerlijke noodzaak. Deze moet blijvend gewond worden. Ik werk altijd verder’, zegt Slauerhoff over de ontwikkelingen in zijn werk. ‘Terugkijkend op deze veranderingen zie ik deze als steeds weer een reflectie op wat voorafging en tevens een gerichtheid op wat komen gaat.’


Met deze woorden in het achterhoofd kijk ik ook naar Bloemenmozaïek, dat deels op deze locatie tot stand is gekomen. Naar de jaargetijden, die steeds weer veranderen en ieder jaargetijde heeft zijn schoonheid, een schoonheid die teruggrijpt naar het verleden, soms verdort en met een beetje hulp weer in bloei komt.


Edith Stoel, geboren in 1951 in Den Haag, heeft haar atelier in Klijndijk en gebruikt diverse materialen en technieken voor haar werk. Zij heeft haar opleiding genoten bij Artibus in Utrecht en heeft daarna enkele jaren in Frankfurt am Main gewerkt.


Stoel werkt met diverse materialen, zoals brons en glas. In De Sprong in de Hemel, dat staat aan Slootakker aan de rand van de wijk Noordveen, heeft zij een kleurrijke installatie gemaakt waarbij glas is gecombineerd met staal. Bij de vis komen erbij beelden tevoorschijn van het circus en een sprong door een hoepel. En dat vaantje in de top van de mast is zeker geen boerenprotest.


En dan kom ik alweer aan het laatste object van deze aflevering en tevens van dit bezoek aan dit dorp waar ik ongetwijfeld nog wel een keer terugkeer en dan nog een aantal andere werken op de plaat zet. Maar eerst nog de Sportlaan, of moet ik zeggen De Venne. Op de hoek van staan twee bijna identieke bronzen objecten die hier in samenwerking met buurtbewoners zijn geplaatst.


De stukken zijn gemaakt door de vader en zoon Onno en Wessel de Ruijter. Onno de Ruijter is geboren in 1937 in Amsterdam en overleden in 2013 in Meppel. Van hem heb ik in de aflevering van Dalen al werk laten zien. Hij werkte enige tijd als assistent van Wessel Couzijn. Nadat hij naar Amerika was vertrokken richtte hij gieterij Foundry III op in San Francisco. In 1970 kwam hij terug naar Nederland en vestigde zich in Koekange in Drenthe. Samen met zoon Wessel richtte hij in 1994 Van den Berg – Art & Ornament op.


Wessel de Ruijter gaat in 1982 naar de Kunstacademie in Kampen, maar stopt twee jaar later alweer met studeren en gaat varen op een binnenvaartschip. Vooral het werken in de machinekamer en het lassen trok hem aan. De liefde voor metalen, smeden, plaat- en constructiewerk nam hij mee toen besloten werd om Van den Berg – Art & Ornament op te richten. Het plaatwerken in koper als alternatief voor brons werd door hem ontwikkeld.


 

gespleten

 

gescheurd

uit de aarde

 

rotsen

 

vervaardigd door

mensenhanden

 

de waarde blijft

onzeker

zeker voor hen

die nooit weten

 

beseffen

alles valt

samen

 

Opa IJsbeer

 

Verantwoording

1.       1. Inleiding – beleefbeilen.nl

2.       2. Kampstraat – rondjebeilen.nl

3.       3. Bisschopstraat 5 – dbnl.org

4.       4. Bisschopstraat – vpnotarissen.nl

5.       5. Wilhelminaplein – wikipedia

6.       6. Altingerweg – rondjebeilen.nl

7.       7. Altingerweg – wikipedia – rkd.nl

8.       8. Altingerweg – guusslauerhoff.nl

9.       9. Slootakker – edithstoel.nl

10.    10.  de Venne – wikipedia - vandenbergart.nl

Reacties

Populaire posts van deze blog

Beeldbepalend 249

Beeldbepalend 239

Beeldbepalend 214