Beeldbepalend 214

Amsterdam ArtZuid 2023 deel 3

Woensdag 12 juli 2023

De achtste editie van ArtZuid in Amsterdam heeft als thema Transfer gekregen. Een thema waar de samensteller veel kanten mee op kan, mede omdat de overdracht van kunstenaar naar publiek centraal staat. Maar dat geldt ook voor de organisatie, die allerlei publieksvriendelijke acties rond de expositie houdt. Zo is er ook dit jaar weer een speciale catalogus waarin de tentoongestelde kunstwerken worden gepresenteerd, maar tevens zijn er rondleidingen langs de beelden om bezoekers te helpen iets meer van de beelden te begrijpen.

Bij deze derde aflevering van ArtZuid blijf ik op het plantsoen van de Apollolaan tegenover het Hilton-hotel. De opening is gegund aan Jean Dubuffet (1901-1985) met Tour aux récits. Deze Franse kunstenaar was gefascineerd door het spontane, het ongewone en chaotische. Deze elementen vond hij vaak terug in kindertekeningen en kunstuitingen van psychiatrische patiënten.


Zelf tekende hij er ook al telefonerend op los en gebruikte die tekeningen tevens voor zijn sculpturen. Veel van zijn beelden verwijzen naar natuur, terwijl dit meer naar architectuur nijgt. Ook vier jaar geleden heb ik werk van hem gezien tijdens ArtZuid.


Werk van Frans Muhren heb ik in de vorige aflevering van deze expositie ook al behandeld. Ditmaal is zijn Garden Mobile 2 aan de beurt. Kenmerkend voor dit kunstwerk is dat diverse onderdelen letterlijk in beweging zijn, zeker op een redelijk winderig dag. En iemand die het stuk zelf in beweging wil brengen, moet dat wel heel voorzichtig doen, zo valt er te lezen.


De kunstenaar, die zowel in Amsterdam als in de Beemster een werkplaats heeft, geeft zelf aan dat hij chaotisch te werk gaat bij het vormen van zijn kunst. Maar wie wat beter naar de structuur van deze mobile kijkt, komt al snel tot de conclusie dat zoiets wel meevalt. Zo komen een aantal vormen in een lijn terug.


Ook over de kleurstelling heeft Muhren nagedacht, waardoor het geheel weliswaar iel maar ook zeer compact en vooral speels lijkt.


Werk van Erwin Wurm ken ik vooral van voorgaande Biënnales. Ditmaal is gekozen voor Fat convertible. Het is alweer de vijfde versie van dit object dat door de Oostenrijkse kunstenaar in 2019 uit aluminium is vervaardigd.


Absurditeit staat hoog in het vaandel van Wurm, die in 1993 een handleiding schreef over hoe mensen in acht dagen voldoende kunnen aankomen om in te grote kleding te passen. Dit vormde de start van zijn serie Fat House en Fat Cars, waarmee de zoon van een politieagent op zijn ironische wijze de vloer aanveegt met de huidige consumptiemaatschappij.


Mede met ondersteuning van het Hilton Hotel, waar ooit John Lennon en Yoko Ono hun liefde bedreven, staat Imperial love in het plantsoen. Dit werk is van Robert Indiana, zijn oorspronkelijke naam is Robert Clark. In 1964 werd hij door kunstverzamelaar Larry Aldrich gevraagd van een gesloten scientistkerk een galerie voor hedendaagse kunst te maken. Dit vormde de start van zijn Love-project, dat via schilderijen, beelden en zelfs postzegels inmiddels de gehele wereld heeft veroverd.


De Engelse beeldhouwer David Annesley is in 1936 geboren en startte na zijn dienst als piloot bij de Engelse luchtmacht in 1958 een opleiding aan de St. Martins School of Art in zijn geboortestad. Hier richtte hij zich aanvankelijk op de schilderkunst, maar vanwege zijn groeiende belangstelling voor de beeldhouwkunst stapte hij over naar een studie beeldhouwen bij Anthony Caro.


Al snel werd Annesley geselecteerd voor de expositie Young Contemporaries en behoorde vervolgens tot de groep New Generation. Zijn eerste solo-expositie was bij de gerenommeerde Waddington Galeries in Londen.


Zijn constructies zijn gebaseerd op geometrische figuren en worden gecombineerd met veelal felle kleuren. Het titelloze object dat in Amsterdam is te zien is door hem gemaakt in 1969 en is de middelste van een serie van drie. Een andere versie, in een andere kleurstelling, is te zien op Smithson Plaza in London. Voor mij vormt dit de afsluiting van dit deel.


 

verandering

 

het bed delen

in de verre toekomst

is voor mij een stap

te ver

 

net zoals John en Yoko

die een keten

van liefde

meedragen

 

bescheiden treed

ik terug

en verander

in het ijskonijn

 

Opa IJsbeer

 

Verantwoording

1.       1. Inleiding – ArtZuid

2.       2. Dubuffet – ArtZuid

3.       3. Muhren – ArtZuid

4.       4. Wurm – ArtZuid

5.       5. Indiana – mymodernmet.com

6.       6. Annesley – wikipedia

Reacties

Populaire posts van deze blog

Beeldbepalend 249

Beeldbepalend 239