Beeldbepalend 222

Amsterdam ArtZuid 2023 deel 7

Woensdag 6 september 2023

Een bezoek aan het Gelderlandplein laat ik deze tentoonstelling achterwege omdat de meeste kunstwerken die daar te bewonderen zijn daar al langere tijd staan en ook tot de vorige edities behoorden. Steeds vaker shoppen mensen op internet en laten alles thuis bezorgen. Eigenaar van het winkelcentrum Kroonenberg Groep heeft heel bewust kunst in dit centrum geplaatst omdat hij van mening is dat winkelen nog echt een beleving is en dat zoiets door de aanwezigheid van kunstwerken wordt verstevigd.


Deze aflevering ga ik verder langs de Apollolaan en begin met de in 1965 in Den Haag geboren Hans van Bentem. Deze kunstschilder en beeldend kunstenaar volgde een opleiding monumentale vormgeving aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Van Bentem liet zich in zijn schilderijen aanvankelijk inspireren door de punk.


Steeds vaker gebruikte hij echter andere materialen en maakte van kristal, hout, keramiek en brons allerlei installaties en beelden. Zelf kwam ik werk van hem voor het eerst tegen in zijn geboortestad waar hij een van de sokkels van de P. Struijckengalerij heeft ingevuld.


Voor ArtZuid maakte hij Tingeling. Aan een staalconstructie heeft hij allerlei voorwerpen geregen die hij in de loop der jaren heeft verzameld. Zo komt het kristal uit Tsjechië, porselein uit China, bewerkt hout uit Senegal en is het brons in India gegoten.


Met Caroline Coolen ga ik dit jaar op herhaling, van haar heb ik in een eerdere aflevering immers al Selfportrait as Landscape laten zien. Haar fors uitgevallen Flag is in 2010 gemaakt van polyester. De vlaggenstok, van een berkenboom, wordt door de ingenieuze manier waarop de vlag is gedrapeerd omhoog gehouden. Coolen heeft de vlag een unikleur gegeven en tevens ontbreken symbolen waarmee de kunstenares wil zeggen dat deze voor iedereen is en niet gebonden is aan land of groepering.


Punktrabant is gemaakt in 2005 door de Rotterdamse kunstenaar Olaf Mooij. Hij heeft vooral bekendheid gekregen met zijn autosculpturen. Zo heeft hij tussen 2002 en 2006 diverse Haircars gemaakt.


‘Iedere auto heeft een eigen persoonlijkheid, die voortkomt uit zijn vormgeving’, zegt Mooij op zijn site. ‘Letterlijk genomen ontstaat er een gezicht door de lampen als de ogen en de gril als de mond te zien. De carrosserie vormt de schedel. Elke auto is representatief voor een bepaalde tijdsperiode en een bepaalde groep gebruikers.´


Sawako Ando is in 1968 geboren in het Japanse Chiba en woont in Oita City waar zij in een buitenwijk aan haar sculpturen werkt. Zij heeft zich gespecialiseerd in werken met glasvezel. Savako, zoals haar artiestennaam luidt, maakt eerst een kleimodel en beschildert haar werk uiteindelijk. Daion, gemaakt in 2020, behoort tot Hello Golem en betekent hard geluid. In alle stilte kijk ik naar dit futuristische werk en ga verder naar…


Hestia is in 2017 gemaakt van briksteen door Liesbeth Henderickx. Deze in 1991 geboren Belgische kunstenares woont en werkt in Gent. Daar studeerde zij aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten. Het getoonde werk is een van haar afstudeerprojecten. De titel van het object is een verwijzing naar de godin van de huiselijkheid, gezelligheid. Zelf zie ik een fabriekspijp, maar wie ben ik om te oordelen?


Met het vijfde object sluit ik deze aflevering af. Wim Delvoye heeft dit werk geen titel meegegeven, maar het staat ook bekend als Concrete mixer en onder die naam voer ik het hier op. De betonmixer is door de Belgische kunstenaar in 2012 gesneden uit cortenstaal en behoort tot een serie Gotische werken.


Het is niet de eerste keer dat Delvoye een betonmolen heeft gemaakt. Een eerder exemplaar is in het Stedelijk Museum terechtgekomen. Het gebruik van gebruiksvoorwerpen mag best zijn handelsmerk genoemd worden. Sinds begin deze eeuw heeft de artiest daar een neogotische vorm aan gegeven.


Ik geniet van het fijne werk en de details die Delvoye de kijkers laat zien. Het doet mij soms denken aan de daken van kathedralen met hun kunstzinnige versieringen. Sommigen zullen het werk als een grap beschouwen, maar daarmee wordt zowel de maker als het kunstwerk tekortgedaan.


  

uit de vaas geblazen

 

als de inleiding een grap is

en bij haar woning de bel

klingelt vormen oorzaak

en gevolg de eenheid waar

hij vorm aan geeft met

bijeen gesprokkelde

materialen die bij hem

een lichtje laten branden

 

Opa IJsbeer

 

Verantwoording

1.       1. Inleiding – ArtZuid

2.       2. Van Bentem – wikipedia – ArtZuid

3.       3. Coolen – ArtZuid

4.       4. Mooij – olafmooij.nl

5.       5. Savako – sculpture-netwerk.org – ArtZuid

6.       6. Delvoye – wimdelvoye.be

Reacties

Populaire posts van deze blog

Beeldbepalend 249

Beeldbepalend 239

Beeldbepalend 214