Beeldbepalend 197

Sliedrecht 2

Woensdag 15 maart 2023

Voordat Sliedrecht bekendheid kreeg als baggerdorp was het een normaal dorp aan een rivierarm. De bewoners leefden van visvangst, veeteelt en landbouw. Toch heeft het ook altijd te maken gehad met de strijd tegen het water. Reeds in de dertiende eeuw werd een vorm van hoogheemraadschap opgericht. Toen werden er ook om de 100 el, de oude lengtemaat el is ongeveer 69 centimeter, sloten gegraven om het gebied droog te leggen en werden er dijken aangelegd. Diverse boeren hadden al snel door dat met dat droogleggen meer geld verdiend kon worden dan met de veeteelt. Vandaag de tweede aflevering over deze plaats in Beeldbepalend.

Op de hoek van de Kerkbuurt en de Rivierdijk is Lelie geplaatst. Dit moderne werk is in 2005 vervaardigd door Jeroen Stok. Deze kunstenaar is in 1959 geboren in Rotterdam en woont en werkt in Lelystad. Het werk is in 2006 aan de gemeente geschonken door de Winkelierskring Sliedrecht en de Rabobank. De sokkel is een gift van Gebr. Kolders. Werk van hem heb ik eerder al gezien bij de waterzuivering in Almere Buiten.


‘Baggeren en Sliedrecht zijn nauw met elkaar verbonden’, zegt de kunstenaar. Het kunstwerk moest op eigenwijze het thema baggeren verbeelden. Inspiratiebron vormden de gigantisch grote boorkoppen van baggerschepen. Het vormen en lijnenspel van deze boorkoppen vind je terug in het kunstwerk. Daarnaast is de symboliek van de waterlelie van toepassing. ‘Bloei en schoonheid als getransformeerde modder.’


Granieten zuil staat aan de Rivierdijk aan de oever van de Beneden Merwede. Het is vervaardigd door Mikami Hiroshi. Deze Japanse beeldhouwer is in 1944 geboren in Uhan in China en studeerde in Kyoto tot hij naar Europa vertrok en zich in Duitsland vestigde. In 1974 studeerde hij af aan de St. Martin School of Art. Zijn werk ging de gehele wereld over. Eind jaren zeventig was zijn werk op diverse tentoonstellingen in ons land te zien. Mikami overleed in 1999 in zijn vaderland.


Bij De Wiel, langs de Rivierdijk, zie ik Spelende kinderen staan. Dit speelse object is gemaakt door Harry Boley, die in Veghel een bedrijf van open haarden runde. In diverse plaatsen in ons land kun je dit soort speelse objecten tegenkomen. Voor Beeldbepalend heb ik in een aflevering van Lelystad al eens een voorbeeld van zijn werk laten zien.


Langzaam maar zeker ga ik afronden, zowel voor dit bezoek aan Sliedrecht als aan deze korte aflevering. Via de Rembrandtlaan gaan wij, mijn oudste kleinzoon met wie ik dit dorp bezoek en ik, terug naar het treinstation. Aan de gevel van appartementencomplex Merelnest is een muurreliëf van een Merel bevestigd. Deze hangt er al vanaf 1965, maar wie de maker is is mij onbekend.


Aan dezelfde laan is het flatgebouw Lijsterhof gevestigd met een bijna identieke abstracte vogel, die ditmaal de Lijster moet voorstellen. En inderdaad ook van dit exemplaar heb ik de maker niet kunnen terugvinden.


 

ietwat speels

 

op een takje

met een takje

in de bek

op een dakje

rekt hij zijn

nek

en hoor ik

dat hij fluit

 

Opa IJsbeer

 

Verantwoording

1.       Inleiding – wikipedia

2.       Kerkbuurt – vanderkrogt.net

3.       Rivierdijk – parkdubrova.eu

4.       De Wiel – Boley.nl – wikipedia

5.       Rembrandtlaan – geen informatie

6.       Rembrandtlaan -geen informatie

Reacties

Populaire posts van deze blog

Beeldbepalend 249

Beeldbepalend 239

Beeldbepalend 214