Deel 170

Amsterdam Beatrixpark 2

7 september 2022

Mijn eerste kennismaking met het Amsterdamse Beatrixpark was tijdens ArtZuid in 2019. Voor mij was dat toen ook tevens de eerste kennismaking met deze tweejaarlijkse kunstexpositie in het stadsdeel Oud Zuid. Speciale aandacht werd er toen besteed aan juffrouw Ko Mulder (1900/1988), die als stedenbouwkundige en landschapsarchitecte van Amsterdam betrokken was bij het Amsterdamse Uitbreidingsplan voor Buitenveldert en het ontwerp van het Beatrixpark. Op initiatief van enkele bewoners van Buitenveldert heeft dat geleid tot de komst van Future past Glory gemaakt door het kunstenaarsduo Heringa/Van Kalsbeek. Dit beeld heb ik al laten zien in Beeldbepalend aflevering 6.


In het park staat Reigerbankjes een groep van vier ‘hockers en poefs’ die tot de social sofa worden gerekend. Het is een geschenk van een charitatief vermogensfonds. De groep is in 2016 geplaatst in het park en is gemaakt in het Duvelhok in Tilburg, waar ook het idee van de social sofa is geboren.


De sofa’s in het Beatrixpark hebben een reiger in het mozaïek gekregen.


De gemeente Amsterdam heeft het Amsterdamse ingenieursbureau Carve gevraagd om een nieuwe speelplek te realiseren op het oude basketbalveld in het park. In eerste instantie voor kinderen van zes tot twaalf jaar, maar het moest ook voor oudere leeftijden gebruikt kunnen en tevens als ontmoetingsplek voor ouders van de kinderen fungeren. Carve heeft diverse speelfuncties bijeengebracht. Binnen in het object kunnen kinderen klimmen, glijden, hangen, zonder dat ze worden gezien en dat maakt het spannend.


Er is aan de buitenzijde een spiegelwand aangebracht die vervormt. Het geheel herbergt ook een trampoline en een doel. Bovendien is het Speelobject dat in augustus 2016 in gebruik is genomen fraai van vorm en in het groen verwerkt.


Kennisoverdracht is een natuurstenenbeeld uit 1965 van Frans van der Burgt. Opdrachtgever was het bureau Peters en Boogers, van architect Lau Peters, de ontwerper van de eerste versie van het Sint Nicolaaslyceum. Het geeft een zittende leerkracht weer, met daarvoor een leerling die les krijgt.


Daarachter zit een student op de grond te leren en daarachter een op boeken geknield figuur, die de les onder de knie krijgt. Van der Burgt (1915-1985) maakte in zijn leven talloze religieuze werken en werkte in een figuratieve en organisch-abstracte stijl.


Leo de Vries (1932-1994) richtte met negen anderen de Groep Scorpio op. Zij richtten zich met hun werk op de breuklijn van abstractie en figuratie. De Vries geeft lang niet altijd titels aan zijn kunstwerken. De huidige naam Beeld in drie delen heeft ook wel de titel ‘Leerlingen’ meegekregen. Het tijdschrift Ons Amsterdam spreekt in 1971 van ‘Groep’ en de gemeente Amsterdam vermeldt in een overzicht van kunstwerken dit werk van De Vries als ‘Staande figuren’. Dit werk uit 1965 is enige tijd weggeweest. Het stond op de plaats van het huidige Sint Nicolaaslyceum en nadat het natuursteen was schoongemaakt heeft het een plekje bij de zijgevel van de school gekregen, waar het verzuipt in het groen.


Bij de in- uitgang van het park bij de Cornelis Dopperkade staat Flora. Dit beeld werd door de beeldhouwer Fred Carasso (1899-1969) zelf De Lente genoemd. Dit beeld stamt uit de periode dat Carasso zich bezighield met beweeglijke vrouwenfiguren. In 1941 maakte hij een gipsenmodel dat te zien was op een tentoonstelling in het Stedelijk Museum.


Carasso had van de gemeente Amsterdam opdracht gekregen tot het maken van het beeld. Dit gebeurde ter ondersteuning van beeldhouwers die het in de crisistijd lastig hadden. Het beeld is gemaakt van Frans kalksteen. Het beeld werd aanvankelijk geplaatst in het Zuiderpark tegenover de Wielingenstraat en kwam later terecht in het Beatrixpark. Toen een deel van het park werd opgeofferd voor de nieuwe RAI, verdween het naar de gemeentewerf aan de Nieuwe Meer. Op aandringen van de familie en door tussenkomst van toenmalig wethouder Han Lammers werd het beeld op een nieuwe plek in het park geplaatst.


Ellen Beerthuis-Roos is in 1926 geboren in Soekaboemi op Java en kwam op zesjarige leeftijd naar Nederland. Na de Twede Oorlog bezocht zij het Instituut voor Kunstnijverheid Onderwijs en kreeg daar van Wil Hund het advies om ‘te gaan hakken’. In 1951 kwam zij bij Cor Hund terecht op een avondopleiding van de Rijksakademie voor Beeldende Kunsten en kreeg later les van Piet Esser.

Eind jaren vijftig kreeg zij opdracht van de kunstcommissie om een beeld te maken voor het Beatrixpark. Haar L’après-midi d’un faune is in 1962 gerealiseerd en is vooral bekend als Zittende Vrouwenfiguren. Het heeft uiteindelijk nog de nodige moeite om het beeld in de Eendenvijver te plaatsen. Iedere zomer raken de spuitgaten van dit werk verstopt.


 

verstopt

alweer verstopt

het zit hun niet mee

het ochtenduur raakt mij

zij houden meer van middag

net na het midden van

in het midden van

de eenden

verstopt

 

Opa IJsbeer

 

Verantwoording

1.       Inleiding – ArtZuid - vriendenbeatrixpark.nl

2.       social sofa – vriendenbeatrixpark.nl

3.       Carve – carve.nl

4.       Van der Burgt – wikipedia

5.       De Vries – buitenbeeldinbeeld.nl

6.       Carasso – vriendenbeatrixpark.nl

7.       Roos – vriendenbeatixpark.nl

Reacties

Populaire posts van deze blog

Beeldbepalend 249

Beeldbepalend 239

Beeldbepalend 214