Deel 164

Muiderberg 2

Woensdag 27 juli 2022

Twee eeuwen heeft Muiderberg bestuurlijk vastgeketend gezeten aan het stadje Muiden. Sinds 1 januari 2016 vormt het een kern van de gemeente Gooise Meren. Middels een dorpsraad worden  belangen van de bevolking binnen de gemeente vertegenwoordigd. Het gaat daarbij vooral om het onderhouden van een veilige leefomgeving op het gebied van onder andere verkeer en natuur. Zo komt de raad in het geweer tegen de drukte van snelwegen en het spoor dat Flevoland met het oude land verbindt. Die dorpsraad wordt financieel en ambtelijk ondersteund door de gemeente en kan gevraagd en ongevraagd advies geven over de leefbaarheid en sociale cohesie van deze kern.

De tweede aflevering over Muiderberg start in de Dorpsstraat bij het pand van Vlaanderen Makelaardij. Hier liggen sinds de zomer van 2019 diverse mozaïek tegels. Bewoners van Florisberg en leerlingen van de Oranje Nassauschool en de school Vinkenbaan hebben de tegels ontworpen in het kader van Samen kunst maken met als thema Biodiversiteit.


Zij zijn daarbij begeleid door Marja Thijssen en haar echtgenoot Reinier Gadellaa. Aan werk van Thijssen heb ik al eerder aandacht besteed tijdens de aflevering Almere Stedenwijk.


Het Tientje van Lieftinck is voor ouderen nog steeds een begrip. Vlak na de Tweede Wereldoorlog kregen alle Nederlanders tien gulden tijdens De Geldzuivering, die door de toenmalige minister van Financiën Piet Lieftinck werd gebruikt om in een week alle oude biljetten en munten te vervangen door nieuw geld. Om rond te komen kregen de mensen toen dat tientje om de week door te komen.


Aan de Dorpsstraat is in 1991 een beeld onthuld die hiernaar verwijst. En niet toevallig, want Lieftinck werd in 1902 als zoon van een fabrikant in Muiderberg geboren. Het kunstwerk, met daarop een tientje afgebeeld, is gemaakt door Jocke Overwater, waarmee ik de eerste aflevering over Muiderberg ben begonnen.


Op weg naar Florisberg zie ik bij de Graaf Florislaan 12 boven de deur een eenvoudige gevelsteen met de vermelding ’t Zeepaardje. De steen is uitgevoerd in rood steen. Het is overigens een van de weinige gevelstenen in dit dorp. Ook bij de Hakkelaarsbrug is er een te vinden.


Langs de Gerard Doulaan, in de tuin van verzorgingshuis Florisberg, staat Lezende vrouw. Over dit stenen beeld heb ik geen informatie kunnen vinden. De titel wordt door Mens & Dier in Steen & Brons van Van der Krogt en door wikipedia gehanteerd. Maar wie de maker is en in welk jaar blijft ongewis.


Bij datzelfde Florisberg vind ik aan het Kocherplantsoen enkele dichtregels. Die behoren bij het echogedicht waarmee volgens overleveringen de echo in het Echobos werd opgeroepen.


Dat bos is te vinden langs de Dijkweg, die naar Muiden leidt.


De oude echomuur is gesloopt en van echo is nauwelijks iets meer terug te vinden. Diverse objecten in de vorm van een oortoeter zie ik staan. Maar nergens hoor ik mijn echo terug.


Ik sluit mijn rondje Muiderberg af met een bezoek aan de Joodse begraafplaats aan de Googweg. Deze begraafplaats dateert uit 1642 en is met 45.000 graven de grootste Joodse begraafplaats van ons land.


Op het terrein staat een indrukwekkend Monument ontworpen door ir Heinrich Schöngut. Het werd in 1948 onthuld en bestaat uit een gedenkmuur in rode baksteen met aan de linkerzijde twee natuurstenen zuilen. Een van die zuilen heeft een bronzen davidster.


In de muur zijn twee plaquettes gemetseld met dezelfde tekst. ‘Gij die in leven hier staat, gedenkt Israëls kinderen weggesleept naar de moordkampen in de jaren 5701 – 5705.’ De jaartallen zijn een verwijzing naar de Joodse jaartelling, die niet gelijk loopt met die van ons. Een daaronder staat: ‘Hun zetel zij onder de vleugels van Gods majesteit.’ Op de tweede plaquette staat deze tekst in het Hebreeuws.


Voor de muur liggen 28 zerken, in vier rijen van zeven, met daarop de namen van een aantal weggevoerde Joodse bewoners.


 

Herdenken

 

Het einde komt

of is het een begin

en van wat dan

 

De waarheid gaat over

in woorden

Een eindeloze rij

voor mijn begrip

 

en daarboven

hoe is het daar

Ik zie zijn ster maar

 

hij ontbreekt

in mijn leven

Zie ik jou straks

en als wat

 

En hoe herdenk

ik jou

en hoe jij mij

 

Opa IJsbeer

 

Verantwoording

1.       Inleiding – dorpsraadmuiderberg.nl

2.       Dorpsstraat – Muider Nieuws - Dorpspraat

3.       Dorpsstraat – wikipedia

4.       Graaf Florislaan – gevelstenen.net

5.       Gerard Doulaan – geen informatie

6.       Kocherplantsoen – stichtingmuiderbergsefeesten.nl – lichtoplegenden.nl

7.       Googweg – nihs.nl

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Beeldbepalend 249

Beeldbepalend 239

Beeldbepalend 214