Deel 153

Heino 4 – Het Nijenhuis

Woensdag 11 mei 2022

De landelijke omgeving van Heino nodigt uit tot wandelen. In de bossen zijn diverse wandelroutes uitgezet over onverharde paden en over verharde fietspaden en wegen. Uiteraard kan zo’n tocht beginnen bij Kasteel Het Nijenhuis, waar op het terrein ook gewandeld kan worden en gekeken naar.... Een wandeling kan ook in het centrum van het dorp beginnen of bij het treinstation, dat ligt aan de spoorlijn van Zwolle naar Raalte. Wie vanuit dit station de beeldentuin wil bezoeken moet wel goed opletten want vanuit het dorpscentrum staat Het Nijenhuis wel aangegeven, maar bij het station zelf staat geen bord. Die staat iets verderop richting dorp.


Deze vierde aflevering over Het Nijenhuis begin ik met een eenvoudig kunstwerk van Willem Speekenbrink. Deze kunstenaar is geboren in 1953 en woont en werkt in Den Haag. ‘Onverwachte combinaties zijn de belangrijkste inspiratiebron in al mijn kunstwerken. Het voor de hand liggende wordt geproblematiseerd’, zegt hij over zijn werk. Tractatus Mater 2 is een bronzen werk uit 2003 en oogt als een zitbankje in het bos, maar wordt door Speekenbrink zelf als een kinderbed getypeerd en komt uit een hele serie met de naam Tractatus Mater.


Werk van Hedwig Zweerus-Weber heb ik al eerder in de tuin gezien en ditmaal bekijk ik een betonnen object zonder titel. Dit werk is in 1985 door haar gemaakt en is afkomstig uit de collectie van Henk en Hedwig Zweerus. Net als bij haar eerdere kunstwerken zie ik in dit stuk de ronde vormen terug, maar ook afgevlakte stukken. Door de twee omhoog staande witte poten raak ik gemagnetiseerd en mede daardoor is dit werk voor mij geslaagd.



Ook de volgende drie kunstwerken hebben geen titel gekregen en behoren duidelijk tot een serie. Het trio is afkomstig van Dorothé van Driel. Deze kunstenares is in 1957 in Amsterdam geboren en in 2006 in Groningen overleden.

Tussen 1975 en 1981 volgde zij aan de Academie Minerva in Groningen de opleiding beeldhouwen, waarna zij nog twee jaar naar de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam ging. Hier werkte zij vooral met glas.


Van Driel combineerde het glas meestal met andere materialen zoals brons. Die materialen vloeien in elkaar over en lijken in sommige gevallen zelfs een eenheid te vormen. De drie kunstwerken hier in de tuin zijn gemaakt in respectievelijk 2000, 2001 en 2002.


In 2011 werd haar postuum de Singerprijs uitgereikt voor haar oeuvre. Dorothé van Driel liet zich in haar werk inspireren door de natuur, de golven van water en de beweging in het algemeen. Ik kijk ernaar en laat haar figuren dansen, terwijl de zon met het glas speelt.


Van Tom Claassen ben ik tijdens ArtZuid al werk tegengekomen, maar ook in het Lumièrepark in Almere Stad heb ik werk gezien. Mikkel is door hem vervaardigd in opdracht van De Fundatie en Lowlands en kreeg in 2017 een plekje op het festivalterrein. Daar heeft het drie jaar gestaan voor het naar Het Nijenhuis verhuisde. In een stalen frame heeft Claassen uit piepschuim een ridderfiguur gemaakt, die opgebouwd lijkt uit een stapel stenen, die de zwaartekracht trotseren.


Beeldhouwer, graficus en medailleur Eric Claus is in 2017 tot ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw benoemd. Kan het symbolischer nu ik hier in de tuin Het gevecht zie staan. Dit bronzen werk is geschonken aan de Fundatie door de Stichting Ridder van Schueren. Dit beeld mag niet worden verward met Het toernooigevecht en maakte Claus in 1980, in een periode dat hij hoogleraar was aan de Rijksakademie voor beeldende kunsten, waar hij zelf les heeft gekregen van Piet Esser en Paul Grégoire.


De afsluiting van deze aflevering gun ik aan Alphons Freijmuth. Deze schilder, keramist en beeldhouwer is in 1940 in Haarlem geboren. Hij studeerde aan de Rijksakademie in Amsterdam en doceerde zelf aan de AKI in Enschede. In het begin van de jaren tachtig startte hij met het maken van sculpturen. Freijmuth is een van de oprichters van de Nieuwe Figuratie. Bij de titel van het in 1991 in brons uitgevoerde Drie eenheid denk ik in eerste instantie aan een bijbels onderwerp. De drie totempalen horen echter bij een totaal ander geloof, waarbij in de middelste paal enkele menselijke trekken terug zijn te vinden.


 

geen levensteken

 

wat snavel ik toch

door de ruimte

en zaag maar door

het woud

 

geen levensteken

voor wat luimte

het zout breekt

maar niet luid

 

de wondering mist

alle kennis van

dus waag ik en maak

de sprong

 

nog eenmaal bavel ik

beland prompt

met jou in de

verdraaide wrong

 

Opa IJsbeer

 

Verantwoording

1.       Inleiding – eigen informatie

2.       Speekenbrink – willemspeekenbrink.nl

3.       Zweerus – Het Nijenhuis

4.       Driel – wikipedia – Het Nijenhuis

5.       Driel – Het Nijenhuis

6.       Driel – Singer

7.       Claassen – museumdefundatie.nl

8.       Claus – wikipedia – Het Nijenhuis – ericclaus.com

9.       Freijmuth – freijmuth.nl - wikipedia

Reacties

Populaire posts van deze blog

Beeldbepalend 249

Beeldbepalend 239

Beeldbepalend 214