Deel 119

ArtZuid 2021 9

Woensdag 8 september 2021 

Aan het begin van deze uitgedijde reeks heb ik mij voorgenomen geen commentaar te leveren op kunstwerken, die ik in de openbare ruimte tegenkom en vastleg. Dat lukt mij echter niet altijd en evenmin slaag ik er altijd in de oorsprong van iets te achterhalen. Ik ben geen kenner maar een liefhebber met zijn eigen voorkeuren. En tussen de regels door is die voorkeur ook met regelmaat te lezen. Vandaag ben ik alweer toe aan de negende aflevering van ArtZuid 2021, een tentoonstelling voor moderne kunst in Amsterdam Zuid. Langs de openbare weg te zien. Ook de objecten uit dit hoofdstuk bevinden zich langs de Apollolaan.

Ik open deze reeks met Dr Saugerz de Kunst (Der Erzzrosarotepaulchenpantherz de Large Gähnt). Met een beetje spieken is het mij gelukt om de titel van dit object eruit te persen. Het kunstwerk is dit jaar gemaakt en is van brons en staal.


Verantwoordelijk kunstenaar is de in 1970 in Tokio geboren Jonathan Meese. Volgens sommigen is hij arrogant gezien zijn verwijzingen naar Duitse ‘helden’ waarvan hij zich bedient. Volgens anderen is het juist andersom en maakt hij met zijn kunst het gebral belachelijk. Alles wat Meese maakt, hij schildert ook, ziet hij als een zelfportret, als een masker dat hij opzet. In dit geval van Dr Saugerz die bij Meese de vorm aanneemt van een bloeddorstige wolvenkop die pas gestalte krijgt als zijn fantasie de overhand krijgt.


Net als Meese komt Lin May Saeed uit Duitsland. Zij is geboren in 1973 in Würzburg en heeft haar kunstopleiding genoten aan de Kunstakademie in Düsseldorf. Als kind heeft zij foto’s gezien van dierproeven en het leed dat zij daarin zag is van invloed geweest op haar vorming als mens en haar benadering van kunst. Op ArtZuid staat haar Thaealab III (vos), gemaakt in 2017. Dit wit gelakte bronzen dier staat enigszins wankel op de poten.


Roaming Rudia II is het tweede kunstwerk van de Amerikaanse Ursula von Rydingsvard dat ik zie tijdens deze biënnale. Dit bronzen werk is gemaakt in 2019. In de vorige aflevering heb ik het al gehad over haar voorliefde voor het werken met cederhout. Ook aan deze robuuste sculptuur is dit te zien.


Het werk van Joep van Lieshout ben ik al op meerdere plekken in ons land tegengekomen en ook twee jaar geleden is er kunst van hem opgenomen in de tentoonstelling van ArtZuid. Iedere keer word ik weer verrast door zowel zijn kunst als de titel van zijn objecten.


De curator heeft ditmaal gekozen voor Darwin, een uitvergrote spermacel van polyester door Atelier Van Lieshout gemaakt in 2008. Hier wordt ingespeeld op de evolutietheorie en de wijze waarop het naziregiem daarop inspeelde. ‘Alleen de mooiste en slimste mensen zouden mogen fokken om een ras van supermensen te creëren – een perverse overdrijving van de natuur.’ Die spermacel van Van Lieshout ligt bovenop een reeks dode mannen, de verliezers van de natuurlijke selectie. Dat past in het regelmatig terugkerende thema in zijn werk: de mens en zijn lichaam. Een thema waaraan Van Lieshout satire heeft toegevoegd.


Ik blijf nog even bij Joep van Lieshout want ook het volgende kunstwerk, gemaakt in 2020, komt uit zijn werkplaats die gevestigd is aan de Keileweg in Rotterdam. In Utopia zie ik de krijger terug met knots en speer. Is dit het verleden of toch onze toekomst?


‘De weg naar een perfecte toekomst is hobbelig. Het heeft gidsen en bewakers nodig, die de weg wijzen, pal staan voor hun idealen en vijanden buiten houden. Deze figuren zijn een kruising tussen Mozes en Ronin-achtige schildwachten, klaar om te dienen en op te offeren voor een doel waar ze nooit de vruchten van zullen plukken’, zo geeft de kunstenaar aan.


De afsluiting van deze aflevering is voor John Lennon Peace Sign en wijst terug naar het thema van curator Ralph Keuning. Imagine is daarbij ook duidelijk leesbaar op het vredesteken waarop Lennon steunt op de trap naast de hoofdingang van het Hilton Hotel, waar Lennon en Yoko Ono in 1969 hun Bed-in for peace hielden.


Het bronzen kunstwerk is aanvankelijk gemaakt voor Strawberry Fields Liverpool door de in 1952 geboren Laura Lian. Haar beelden zijn gewild en regelmatig werkt zij in opdracht van. Daarbij heeft zij niet alleen John Lennon uitgebeeld, maar onder andere ook Paul McCartney en U2.


‘Het was altijd mijn bedoeling dat het standbeeld een permanente plaat zou krijgen op Merseyside en het leek erop dat het Lennon-beeld zou worden geplaatst in het Strawberry Fields-gebied van Liverpool. Dat project ging niet door, maar toen de burgemeester van Merseyside, Steve Rotheram, voorstelde dat het in de wijk Sefton moest komen, vond ik dat een geweldig idee. Ieder jaar wordt een stadsdeel op Merseyside genomineerd als cultuurstad en dit jaar is het de beurt aan Sefton’, vertelde de kunstenares in 2020.


 

bedolven

 

bedolven onder de macht

en de kracht van de grootste

geen verdrijving over overdrijven

en dat is immer toch de kunst

 

de voortzetting is geplant

en gekant tegen de afzetting

van de kleinste naar de kern

van iets wat wordt vernoemd

 

maar eerst de sprong in het duister

vol luister aangekondigd

van het onbeschreven blad

dat naar de toekomst buigt

 

Opa IJsbeer

 

Verantwoording

1.       Inleiding – eigen informatie

2.       Meese – ArtZuid – jonathanmeese.com

3.       Saeed – linmay.de – ArtZuid

4.       Rydingsvard – ArtZuid

5.       Lieshout – ArtZuid – ateliervanlieshout.com

6.       Lieshout – ateliervanlieshout.com

7.       Lian – lauralian.co.uk- theguardian.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Beeldbepalend 249

Beeldbepalend 239

Beeldbepalend 214