Deel 117

ArtZuid 2021 7

Woensdag 24 augustus 2021

Op de vraag wat kunst is, kan ik geen antwoord geven. Dat heb ik al eerder geschreven. Soms vind ik iets mooi en andere dingen absoluut niet. In zijn thriller De Stad schreef Dean Koontz: ‘wat betreft de vraag wat het kunstwerk te betekenen heeft: geen enkele boekengeleerde zal je voorschrijven wat je van een bepaald schilderij moet vinden. Kunst is subjectief. Wat voor troost of plezier je uit een schilderij haalt, ligt helemaal aan jezelf. Het kunstwerk communiceert alleen met jou. Er zijn veel te veel zogenaamde deskundigen die van kunst politiek maken, omdat ze van mening zijn dat belangrijke kunstenaars altijd dezelfde overtuiging zijn toegedaan als zij. Kunst moet je altijd met een open geest tegemoet treden. Vertrouw op je oog en je hart.

Adelheid en Huub Kortekaas hebben elkaar in 1965 ontmoet en trouwden in 1969. Het concept voor hun Engelenproject is in 1967 ontstaan op kasteel Doddendaal. Het leidde tot een hele stoet engelen, die zij maakten tussen 1965 en 1974. Het symboliseert het spanningsveld tussen mannelijk en vrouwelijk. Ook later blijft de engel belangrijk. De blauwe Engel die op de Apollolaan staat dateert uit 1970 en is gemaakt van polyester.


Henry Moore en Hans Arp inspireerden de Belg Nick Ervinck tot het maken van LUBZAERC, dat zoals meer van zijn werk knalgeel is. ‘Die gebruiken de lege of negatieve ruimte als een positieve constructieve kracht’, verklaart de kunstenaar op zijn website over dit object dat is gemaakt van polyester en polyurethaan.


Als ik op mijn gemak kijk zie ik een uit het lood staande voet en daarboven een gewriemel van vingers, heb het gevoel alsof ik naar een aquariumbak in Artis kijk. Daarin zie ik soms ook bijzondere dieren, planten en ontdek steeds weer iets anders.


Voor zijn werk maakt Ervinck soms gebruik van de #D-print techniek. De kunstenaar is geboren in 1981 in Roeselare en studeerde in Brugge en Gent voor hij in Lichtervelde een eigen studio opende waarin hij met een team mensen werkt. Ook in ons land, Emmen, is werk van hem te zien in de openbare ruimte en tevens ontwierp hij voor het NK wielrennen van 2015 de trofee.


Zijwaarts is een kunstwerk dat in 2021 is gemaakt door Klaas Gubbels. Twee jaar geleden hebben er diverse kunstwerken van zijn hand gestaan op de Biënnale, toen er ook is uitgeweken naar Amstelveen en er in het museum aldaar tevens een tentoonstelling aan zijn werk was gewijd. Dit object van cortenstaal past qua kleurstelling absoluut niet bij de vorige twee kleurrijke kunstwerken en staat langs de Apollolaan. Het sluit echter naadloos aan Goebbels bij serie koffiepotten, theepotten en tafels die ik in 2019 heb gezien en ook in Beeldbepalend heb behandeld. Bij de Stadionweg staan nog meer werken van hem, die eerder in Amstelveen hebben gestaan.


Kleurrijk is het werk van Karen Sargsyan zeer zeker. Deze kunstenaar is in 1973 geboren in de Armeense hoofdstad Jerevan en heeft zich gevestigd in Arnhem. In Amsterdam heeft hij in 2006 en 2007 aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten gestudeerd. In korte tijd heeft hij naam gemaakt in de kunstwereld. Van hem staan hier een drietal wonderlijke figuren.


Ik begin met Wolfgang without a wig with a magic flute. Een wonderlijk geheel met ook nog eens een bijzondere titel. Die naam van dit werk uit 2017 is een verwijzing naar de Zauberflöte van Mozart. ‘Mijn installaties bevatten verschillende drie dimensionale figuren. Diverse papierlagen geven de figuren hun karakter. De anatomie, die ik heb bestudeerd in realistisch schilderen, moet nauwkeurig en expressief zijn. In de details en afwerking stop ik mijn humor’, zegt Sargsyan over zijn werk.


Sargsyan kwam in 1998 als vluchteling naar Nederland. In eigen land, dat in 1991 onafhankelijk werd van Rusland, had hij les gehad op de kunstacademie in Jerevan en was hij sportleraar. In een asielzoekerscentrum begon hij te tekenen en schilderen en mede door zijn papierkunst werd hij toegelaten tot de Kunstakademie in Amsterdam.


Ook in Mary with the west is duidelijk de hand van deze kunstenaar te herkennen. Het gebruik van papier is ingeruild voor aluminium en is laag voor laag opgebouwd. Verdriet, angst en liefde voor strijden om voorrang. De details zijn duidelijk en maken het compleet.


Met Golden Cockerel verwijst Karen Sargsyan naar de opera De Gouden haan van de Russische componist Rimski Korsakov en een sprookje van Poeskin over een tsaar die de oorlogen met zijn buren moe is. ‘Ik verwerk mijn Sovjet-verleden bijna nooit in wat ik maak’, vertelt de kunstenaar tijdens een interview in het AD.


Maar er zijn momenten in het leven dat de kunstenaar terugkijkt naar zijn vaderland en de voortdurende burenoorlogen. De verplettende nederlaag tegen het door Turkije bewapende Azerbeidzjan doet hem uiteraard pijn.


‘Een groot deel van mijn familie woont nog in Armenië en ik wil ze graag helpen. Aan de andere kant ben ik nu Nederlander en ben blij dat ik hier veilig ben. Maar het voelt wel machteloos dat ik niets voor ze kan doen.


De afsluiting van deze aflevering is een stuk installatiewerk gemaakt door Tirzo Martha, die in 1965 is geboren in Willemstad op Curaçao. Zijn handigheid heeft hij van zijn vader die een eigen klussenbedrijf had. Martha studeerde op Curaçao op de Academi di Arte Korsou, vervolgde zijn lessen op de HKU in Utrecht en kreeg daarna les op de Frans Molenaar Fashion School.


Martha keerde in 1991 naar zijn geboorte-eiland en startte in 2006 met David Blade het Instituto Buena Bista een plek waar lokale jeugdige kunstenaars hun talenten konden ontwikkelen.


The Interpretation and Identification of the Meaning of Life is ogenschijnlijk een bijeen geraapte zooi rotzooi. Martha maakte dit speciaal voor ArtZuid 2021. Een verzameling van pannen, een toiletdeksel, een autoband en zelfs een mummie. Ik kijk naar een gebouw dat voor hem symbool staat voor het menselijke vermogen en onvermogen. En iedereen mag daar iets zelf van vinden.


 

opstijgen

 

glimmend van trots

stijg ik op naar

hemelse hoogten

 

ik neem jouw vorm aan

ik neem jouw kleur aan

 

klapwiek tegen de machten

die zich spiegelen

in wat ooit was

en wat

zij nooit zullen zien

 

Opa IJsbeer

 

Verantwoording

1.      Inleiding – Dean Koontz (De Stad)

2.      Kortekaas – huubenadelheid-kortekaas.nl – ArtZuid

3.      Ervinck – nickervinck.com – wikipedia

4.      Gubbels – ArtZuid

5.      Sargsyan – karensargsyan.com

6.      Sargsyan – ArtZuid – karensargsyan.com

7.      Sargsyan – ad.nl

8.      Martha – hollandsemeesters.info – ArtZuid

  

Reacties

Populaire posts van deze blog

Beeldbepalend 249

Beeldbepalend 239

Beeldbepalend 214