Deel 116

ArtZuid 2021 6

Woensdag 18 augustus 2021

De Prinses Irenestraat in Amsterdam Zuid loopt tussen het Beatrixpark en de Parnassusweg. Die naam kreeg de straat in 1953. Aanvankelijk was de straat ook langer, maar nadat de Parnassusweg werd verhoogd veranderde het westelijke gedeelte van naam en heet nu Fred. Roeskestraat. De Prinses Irenestraat vormt de grens tussen het kantorengebied van de Zuidas en het woongebied dat tussen deze straat en het Zuider Amstelkanaal ligt. Een opvallend punt is het Pentagon, het vijfhoekig speelterrein dat officieel op het Prinses Amaliaplein ligt. Aan de straat staat de Protestantse Thomaskerk, inclusief theater, waar deze korte zesde aflevering over ArtZuid 2021 start.


Twee jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met het werk van Ivan Cremer, de zoon van Jan Cremer en kleinzoon van architect Karel Sijmons. Voor de Thomaskerk, door zijn grootvader ontworpen, staan Dancers from Oblivion. Cremer was zelf ooit een veelbelovend architect in eerst New York en daarna Los Angelos, maar gooide het roer om en meldde zich bij de Art Residency in Leipzig. Toen hij in die stad een atelier kon openen richtte hij zich op de beeldhouw- en installatiekunst.


‘De serie Dancers from Oblivion is als het ware ontstaan in Leipzig en is een reactie op de plaats en op mijzelf. Ik ben altijd gefascineerd geweest door ruwe bouwmaterialen. En Leipzig is een plek, al decennialang, in opbouw. Rond mijn atelier lagen bergen van beton, stukken verbrand hout en verroest staal. Al deze materialen, afkomstig uit eens trotse gebouwen, hebben meer van de plek gezien dan ik. Het zijn als het ware stille getuigen. Ik breng ze slechts in een andere volgorde weer bij elkaar’, vertelt Cremer in een interview.


Voor hem was deze serie ook een nieuw begin. Het was tevens de eerste serie, die hij maakte , nadat hij de architectuur achter zich had gelaten. In de kerk zelf is nog een aparte tentoonstelling van deze kunstenaar te zien.


Op de hoek met de Beethovenstraat staat New life, een kunstwerk van Ronald Westerhuis, aan wie ik in de derde aflevering van de editie 2021 van ArtZuid ook al aandacht heb besteed. Dit hoge (zes meter) object is door Westerhuis in 2014 gemaakt en gepolijst van staal.


Het werk, met een spiegelende en een matte zijde, doet mij in eerste instantie denken aan een menhir, maar ook een langwerpige waterdruppel. Westerhuis heeft zich echter laten inspireren door bamboescheuten, die groei en kracht symboliseren. ‘De hoogglans kant spiegelt wat achter je ligt en vertegenwoordig het verleden’, zo legt de kunstenaar uit. ‘De matte zijde met tekening herrijzenis en toekomst.


Langs het Beatrixpark ga ik via de achterzijde van de RAI en onder andere het Scheldeplein naar de Churchill-laan waar twee werken van Piet van de Kar staan opgesteld. Deze kunstenaar is in 1962 in Gouda geboren en woont en werkt in Amsterdam. Zijn paardenbeen heb ik in Huizen al eens gezien.


In zijn werk spelen dieren vaak een grote rol. ‘Mijn vader was dierenarts met grote en kleine huisdieren. We hadden veel dieren in de buurt, deze waren mij altijd tot voorbeeld en voer tot fantasie’,  zo verklaart Piet van de Kar dit thema.


Onder de titel Companion (metgezel) staan hier twee objecten van hout dat opnieuw is gebruikt. De blauwe Skries en het rode Veulen zijn voortgekomen uit de energie van een jong paard en de symbiose van een grutto en een paradijsvogel. Ik loop erlangs en ertussendoor. Even wil ik er ook onderdoor gaan. Maar heb toch te veel eerbied voor het paard om dat te doen.


Aan de andere kant van de Scheldestraat staan aan de Churchillaan nog een drietal kunstwerken van Hans van de Bovenkamp. Twee jaar geleden stonden Menhir Tower (foto), Ode to Mingus en Spire ook al aan het Gustav Mahlerplein en toen heb ik in de vijfde aflevering van ArtZuid daar aandacht aan besteed. Daarom laat ik het hier nu bij.


Hergebruik

 

één is maar alleen

dus zijn wij met zijn tweeën

een spring in ’t veld en

een staarder naar de buren

 

compassie is wat telt

maar ook een zak vol geld

dat snijdt pas hout

voor hen die staan te gluren

 

het ranke veulen

toch ook een paard

heeft zich aangesteld

behoed voor hete vuren

 

Opa IJsbeer

 

Verantwoording

1.       Inleiding – wikipedia

2.       Cremer – hpdetijd.nl – dethomas.nl

3.       Westerhuis – ArtZuid

4.       Kar – pietvandekar.nl – ArtZuid

5.       Bovenkamp - ArtZuid

Reacties

Populaire posts van deze blog

Beeldbepalend 249

Beeldbepalend 239

Beeldbepalend 214