Deel 112

ArtZuid 2021 2

Woensdag 21 juli 2021

Stichting ArtZuid maakt als organisator van de tweejaarlijkse kunsttentoonstelling gebruik van een gastcurator. Voor de huidige editie is dat Ralph Keuning, de directeur van De Fundatie in Zwolle. Hij heeft de werken bijeen gezocht en ze een plekje gegeven langs de route, waaraan hij weinig heeft verandert. De plek die Berlage voor ogen had toen hij zijn befaamde Plan Zuid op de tekentafel had liggen. ‘Brede lanen die de woonwijken doorsnijden kenmerken de nieuwe gedachte. Openbare functies zodat er leven was op de assen en ruimte genoeg om elkaar te ontmoeten. Langgerekte parkachtige pleinen, zowel kosmopolitisch als groen. De ideale plek om te reflecteren op de nieuwe wereld’, zo stelt Keuning in zijn voorwoord voor deze expositie.


Vanaf Station Zuid start ik op het Zuidplein met twee werken van Joanneke Meester, geboren in 1966 in Purmerend. Zij woont en werkt in Amsterdam. Vlakbij het station staan twee projecten van haar hand. Aan de 18 bordjes (Signs)  met tekst ga ik grotendeels voorbij en richt mij op een redelijk recent werk uit 2021 WE ARE not ALONE – Rohn Rennon & Roko Rono. Zij laat haar eigen gedachten gaan over het menselijke bewustzijn en zet haar indrukken om in de hoop dat de onderlinge communicatie tussen mensen tot stand komt en wordt verbeterd.


Ik richt mij op de twee lila robotten, gemaakt van styrofoam met polyrea coating. Meester speelt hier met de vredesgedachte van John Lennon & Yoko Ono. En roept ons meteen op om na te denken over ‘onze’ wereld. Moeten wij de automatisering, de robotten omarmen, helpen die ons om de grote wereldproblemen het hoofd te bieden of maken zij ons straks overbodig en vormen de robotten zelfs een nieuwe wereldorde? Meester geeft ons weer stof tot nadenken.


Raquel van Haver is in 1989 geboren in Bogota. Zij studeerde in 2012 af aan de HKU in Utrecht en probeert met haar monumentale schilderijen, waarop de verf dik is aangebracht, de overeenkomsten tussen groepen mensen benadrukken. De kunstenares is neergestreken in de Amsterdamse Bijlmermeer, waar zij woont en werkt.


Zij houdt van reizen en tijdens het schilderen wordt zij geïnspireerd door de foto’s die zij onderweg maakt. Maar van die foto’s maakt zij ook compilaties, zoals aan de rand van de Strawinskylaan is te zien. ‘Ik ben vooral een verhalenverteller, en ik wil graag verhalen delen. Er valt namelijk veel te leren van verhalen’, vertelt zij aan Het Parool in 2019, het jaar dat zij werd genomineerd voor de Amsterdamprijs voor de kunst.


Op de kruising van de Minervalaan en de Prinses Irenestraat staat Big Sister van Marieke Bolhuis. Zij is in 1962 in Hilversum geboren en kreeg haar opleiding aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunst in Amsterdam en studeerde daarna aan de AKI in Enschede.


Speciaal voor ArtZuid maakte zij van polyuera dit beeld, waaraan mij enkele zaken opvallen. Allereerst het schoeisel, met ontzettend dikke zolen. De armen ontbreken. Verder denk ik in een oog nog een figuur te ontdekken of speelt mijn verbeelding mij hier parten. Tenslotte de gestreepte broek die strak om de bilpartij zit.


Doorlopend kom ik op de Minervalaan, waar een hele reeks kunstwerken staat opgesteld. Van hout en cortenstaal is het in 2013 door Marcel Pinas gemaakte Faara Tiki. Het is een plek waar offers worden gebracht. Pinas is in 1971 in Pelgrimkondre (Suriname) geboren. Met zijn kunst grijpt hij veelvuldig terug op zijn Marron-afkomst en dan in het bijzonder de Aukaners of ook wel Okanisi genoemd. Voormalige slaven die zich in de bossen in het oosten van Suriname hebben gevestigd. Dit werk bestaat uit een aantal totempalen gevat in een voet van cortenstaal. Ook is er een versie met glaswerk.


Vijf eenvoudige elementen zonder titel kom ik hierna tegen. Betonnen exemplaren in 1967 gemaakt. Zij vormen voor mij de afsluiting van dit hoofdstuk. De vijf werken behoren tot de kunstcollectie van KPN. En wie wel eens werk van Jan Snoeck (1927-2018) heeft gezien, zal weten dat deze totempaalachtige stukken van zijn hand zijn.


Het is niet alleen de vorm van zijn werk dat herkenbaar is, maar ook de kleuren. In de kelder van zijn ouderlijk huis stond het vol met tonnetjes verf, die zijn vader maakte en verkocht.’In mijn jeugd was alles bruin, bruine pakken, bruin papier. Iedereen liep in een bruine pullover, ik had graag een gele’, vertelde hij over zijn voorkeur voor kleuren.


barst

 

bro en sister

big bigger biggest

taal die bij mij past

zoals de schoen

zool

 

een halve zool

die mij verrast

en strak

strakker strakst

 

straks in

het keurslijf

geperst

waaruit ik barst

 

Opa IJsbeer

 

Verantwoording

1.       Inleiding - ArtZuid

2.       Zuidplein – joannekemeestercom – ArtZuid

3.       Strawinskylaan – parool.nl – raquelvanhaver.com

4.       Prinses Irenestraat -mariekebolhuis.com

5.       Pinas – marcelmpinas.net – wikipedia

6.       Snoeck - ArtZuid

Reacties

Populaire posts van deze blog

Beeldbepalend 249

Beeldbepalend 239

Beeldbepalend 214