Deel 102

Uithoorn

Woensdag 12 mei 2021

Voor Gedichten op het Spoor ben ik in Uithoorn en combineer die bijeenkomst met een wandeling door deze gemeente. De naam Uithoorn stamt af van Ute Hoirne, wat uithoek betekent en aan het eind van de Middeleeuwen wordt gebruikt voor een van de lagere gerechten van de Proosdij van Sint Jan te Utrecht. Rond het Rechthuis waar de Proost zijn rechtszittingen hield is in de loop van de tijd een nederzetting ontstaan, die is uitgegroeid tot het huidige Uithoorn.

Mijn vertrekpunt is het busstation en ik ga eerst naar de Dreeslaan. Op het grasveld tussen de laan en de Prinses Christinalaan ligt Neferfer. Een half liggende vrouw, of beter gezegd een gewaad, want ledematen en hoofd ontbreken bij dit beeld uit 1986 van Caius Spronken.


Deze Nederlandse beeldhouwer en schilder is de zoon van beeldhouwer Arthur Spronken en is geboren in 1958 in het Limburgse Beek. Al vroeg was hij in de weer in het atelier van zijn vader. Zelf woont en werkt hij in Kelmond. Eerder heb ik al werk van hem laten zien in een Almeerse aflevering.


Kunst of geen kunst. In het gras bij een kruising ligt een fraaie steen. De vorm doet mij het ene moment aan een liggend schaap, dan zie ik er weer de kop van een gans in. Ondanks de vaste materie krijg ik hetzelfde gevoel als bij wolken, als je opkijkt zie ik daar steeds weer iets anders in. Voor mij een reden om dit mee te nemen in deze serie.


Aan de kopgevel van een woning aan de Admiraal de Ruyterlaan, op de hoek met de Admiraal Tromplaan, hangt de Gevelsteen Uithoorn, uit 1950. Deze Nederlandse beeldhouwer is geboren in 1923 in Utrecht en overleden in 1989 in Toulouse. Hij werd in Amsterdam opgeleid door onder andere Jan Bronner en Piet Esser en won in 1949 de zilveren medaille voor de beeldhouwkunst bij de Prix de Rome. Van Seumeren werkte in Maarssen en maakte niet alleen werk voor de openbare ruimte zoals dit reliëf uit 1950, maar ook heiligenbeelden en altaren voor kerken.


Aan de moderne Willem-Alexanderpoort staat, opgebouwd uit stenen en beton, de Trekschuit getrokken door drie paarden. De straatstenen naast dit kunstwerk doen rommelig aan, maar de kans op een gladgetrokken water is zo klein, dat dit een geheel vormt met het object.


Deze trekschuit is het finale-werkstuk van Jelle Kramer aan de 33ste nationale wedstrijd in metselen met baksteen.


Ik sluit deze korte aflevering over Uithoorn af met Kees Verkade. ‘In het begin ging het moeizaam. Op de kunstmarkt had ik een lege kraam. Mijn werk verstopte ik onder de tafel. In de zon smolten mijn wassen beelden namelijk, dus die bewaarde ik ondersteboven in emmers water. Zodra er iemand kwam vragen wat ik verkocht, liet ik mijn beelden zien, om ze daarna weer snel te koelen. Warmte en boetseerwas zijn geen vrienden. Pas als ik ze had verkocht liet ik ze in brons gieten’, vertelt de geboren Haarlemmer in een interview.


Verkade brak door toen de Amerikaanse fotograaf David Douglas Duncan in Haarlem was voor een bezoek aan de drukkerij van Joh. Enschedé. ‘Haarlem was de stad van de drukkunst en veel grote namen uit de internationale kunstwereld wisten Haarlem te waarderen om die kwaliteit. In zijn kennissenkring zaten beroemde sterren als Picasso, Kirk Douglas en de schrijver Paul Gallico en zijn vrouw Virginia. Zij kwamen via de fotograaf in contact met mijn werk en mijn naam werd gevestigd. Door deze toevallige samenloop van omstandigheden opende zich een geheel nieuwe wereld.’


In mei 1915 wordt er in Uithoorn een afzonderlijke kaasmarkt geopend, die in 1919 werd samengevoegd met de veemarkt op woensdag. Op donderdag was er al sinds 1858 een kaas- en botermarkt. Uithoorn kende drie kaashandelaren: Matthijs Verdegaal, Willem en Jacob de Hoop. Twee van het zijn in 1981 in brons vereeuwigd door Verkade. De Kaashandelaren staat dankzij de Willem M de Hoop Stichting op de Markt bij de Amstel. De markt zelf is in 1960 gestopt.


 

Kei

 

vanuit het niets

de schapen geschapen

in het gras

dat zo kort gegraasd is

 

kortstondig

zijn verhaal

vol betekenis

 

de waarde

onderschat behalve

door hem

 

Opa IJsbeer

 

Verantwoording

1.       Inleiding – wikipedia

2.       Spronken – standbeelden.vanderkrogt.net – wikipedia

3.       Kei – geen informatie

4.       Van Seumeren – wikipedia

5.       Kramer – standbeelden.vanderkrogt.net

6.       Verkade – levenhaarlem.nl -onh.nl

Reacties

Populaire posts van deze blog

Beeldbepalend 249

Beeldbepalend 239

Beeldbepalend 214