Deel 77

Naarden 2

Woensdag 18 november 2020

Deze aflevering over Naarden is een vervolg van de wandeling waarin ik deze stad al eerder heb belicht. Ik zet mijn wandeling voort vanaf het Arsenaal, waar ik later nog wel eens terug ben geweest op zoek naar een voor mij onvindbaar beeld. Voor de geïnteresseerden, ik wandel richting het Vestingmuseum. Ach, eigenlijk is de hele vesting een museum.

Aan de Westwalstraat vlakbij dat Vestingmuseum zie ik iets bijzonders. Aan een muur bij de Rehobothschool hangt een grote serie keramiek tegels. Symbolen zoals vissen die bij het geloof horen, een ram, getallen, een opgesloten vogel, de poes. Wie heeft dit bedacht en waarom? Wat vertelt mij dit en wat wil het zeggen. Mogelijk is het een uitvloeisel van de creativiteit van schoolkinderen in samenwerking met een kunstenaar. Maar zeker weten? De school geeft mij geen duidelijkheid en de gemeente Naarden (dit is geschreven voor de gemeentelijke fusie met Bussum en Muiden) zelf geeft zijn geheimen ook op dit gebied moeilijk prijs.


Via de smalle straatjes kom ik op het Kerkpad. Achter de Grote Kerk staat De Klim van Ben Overkamp (afkomstig uit een schilderfamilie) naar een ontwerp van Egbert Hermsen. Dit bronzen beeld is onthuld in oktober 2011 en staat bekend als het Nationaal Donor Monument. In het werk van Overkamp, geboren in 1943 in Terborg, staat bijna altijd de mens centraal. De lijfspreuk van deze kunstenaar, die behalve beeldhouwer ook schilder is, is: ‘Gewoon blijven en gewoon doorgaan, en gezond blijven.’


Aan de andere kant van de kerk staat het bekende standbeeld van Jan Amos Comenius. Nee, geen doublure van het werk dat aan de Kloosterstraat staat en in de eerste aflevering over Naarden is beschreven, maar een beeld ten voeten uit van deze Tsjechische filosoof. Ook dit door Vincenc Makovský, een van de oprichters van de surrealistengroep Praag, gemaakte bronzen beeld is een geschenk van de regering van Tsjechoslowakije. Identieke beelden staan in zijn geboorteplaats Uhursky Brod (Tsjechië) en in Bethlehem (USA), Deze versie stamt uit 1957 en stond aanvankelijk in een plantsoen aan de Kapitein G.A. Meijerweg en heeft pas in 2000 een plaatsje voor de kerk gekregen. Op de steen is een opschrift in zowel het Nederlands als Tsjechisch aangebracht waarin wordt ingegaan op zijn leven. Er staat onder andere: ‘hervormer der pedagogie strijder voor de vrijheid van zijn volk en van de mensheid’. Comenius overleed op 16 november 1670 in Naarden en is daar ook begraven, op een stukje grond dat in 1933 in erfpacht is gegeven aan Tsjechoslowakije.


Ik sta nu tegenover het stadhuis met enkele ornamenten en wandel terug naar het Ruysdaelplein, rijd vandaar de vesting uit via de Burgemeester van Wettumweg, waar aan het ravelijn Turfpoort het Naardense Oorlogsmonument staat dat is ontworpen door Marius Duintjer en uiteindelijk uitgevoerd is door de gebroeders Kreuning uit Hilversum. De gedenknaald van natuursteen heeft een bloem in de top. Op de gedenksteen wordt ingegaan op de ‘wrede strijd’ waarin mensen hun leven offerden voor de vrijheid. Duintjer, geboren in Veendam en overleden in 1983 in Amsterdam, studeerde bouwkunde in Zürich en werkte enkele jaren als architect in Parijs. Bekende ontwerpen van hem zijn de Vredeskerk in Amstelveen en de Kolenkit in Amsterdam.


Ik eindig mijn tocht aan de Meerstraat, waar op de rotonde met de Keverdijk een metalen installatie staat, een opengewerkt driekant met daarop enkele motieven. Iedere zijde heeft zo zijn motief waarop wel heel nadrukkelijk de tulp naar voren springt, maar net als bij mijn entree in Naarden moet ik na weken erkennen dat ook dit vooralsnog voor mij een raadsel blijft. Wat is de naam en wie is de maker.


De gemeente Naarden heeft mij aan die gegevens nog niet kunnen helpen. Ook andere instanties geven niet thuis. Ook na de fusie tussen Naarden, Muiden en Bussum blijft het stil vanuit het gemeentehuis.

 

Goud

 

De Poorter weet het

geld en geluk

zijn twee begrippen

 

een wens

de goede daad

soms met geld te koop

 

het netvlies

of het vel huid

iets op de lever hebben

 

afstand doen

ontvangen

houd het in beraad

 

Verantwoording

1.       Inleiding – eigen informatie

2.       Westwalstraat – geen informatie bij mij bekend

3.       Kerkpad – donormonument.nl – wikipedia

4.       Marktstraat – vanderkrogt.net – wikipedia – tussenvechteneem.nl

5.       Turfpoort – 4en5mei.nl – gooisemereninformatie.nl – wikipedia

6.       Meerstraat – geen informatie bij mij bekend

Reacties

Populaire posts van deze blog

Beeldbepalend 249

Beeldbepalend 239

Beeldbepalend 214