Deel 43


Den Haag P. Struycken-galerij deel 2

woensdag 25 maart 2020

Ik ga verder met mijn wandeling in Den Haag langs de Sokkelgalerij en loop richting Spui. Bij het natrekken van gegevens van kunstenaars ontdek ik dat veel van de deelnemers aan de galerij een link hebben met Ateliers’63 Haarlem. Dat betekent overigens niet dat het werk van deze mensen allemaal op elkaar lijkt want dat is geenszins het geval. En juist die diversiteit trekt mij. Anderen lopen eraan voorbij. Voor jullie daadwerkelijk aan deze (tweede) cyclus van de beelden in de Grote Marktstraat beginnen, vraag ik jullie nog eens naar de laatste foto van de eerste reeks te kijken. Daar zie je als haan van I love JR al het volgende kunstobject staan.

De titel La nostalgie de la lumière totale, Paul Eluard zet mij meteen aan het denken bij dit werk van keramiek van Jan Snoeck. Paul Eluard is het pseudoniem waaronder Eugène Grindel zijn gedichten uitbracht en Eluard is een van de favoriete dichters van Snoeck. Tot zover kan ik nog meegaan, maar waarom Snoeck juist deze dichtregel voor de titel heeft gekozen voor dit beeld? Het steekt in ieder geval prachtig af tegen het voorgaande liefdespistool. Het is de eerste keer dat ik in deze serie deze kunstenaar, Snoeck, noem. Maar neem van mij aan, dat zijn naam vaker voorbij zal komen.

Weer iets totaal anders is het uit 1994 stammende Placebo. Dit werk is vervaardigd uit plaatstaal door de in 1954 geboren Ernst Hazenbroek. De Rotterdammer maakte onder andere al een torenhoog sculptuur voor een rotonde in Alphen aan de Rijn, maar ook dit opmerkelijke werk is de moeite waard. Placebo is uit plaatstaal in stukken gesneden, waarbij de kunstenaar de cilinder als uitgangspunt neemt. Voor het sokkelbeeld diende dat als uitgangspunt. Het diagonaal is doorgesneden en ver uit- en opengeklapt. Mooi of niet mooi, het is een waar kunststuk om dit object zo te vormen.

Brons is een van de materialen waarmee Sigurdur Gudmundsson werkt. Aanvankelijk maakte deze IJslander zwart-witfoto’s. Maar wat niet verandert is zijn presentatie. Ook dit uit 1994 stammende object zonder titel heeft uitstraling die tijdloos is en op veel manieren kan worden geïnterpreteerd. De een ziet er een hoofd in, hersenen misschien. Zelf zie ik handen, vingers, die transparantie oproepen en brengen. Gudmundsson, geboren in 1942 in Reykjavik, mee laten doen aan deze galerij lijkt mij een terechte keuze.

Twisted Totem is het sokkelwerk van Peter Otto, een brons sculptuur in 2004 vervaardigd. Het is een beeld dat ‘openlijk aanzet tot bespotting of bespuwing, waar men tegenaan kan wateren of, zoals in Mekka, steentjes tegenaan kan gooien om de Satan te verdrijven. Een beeld dat toegang biedt tot imperfectie en onvoltooidheid, dat gelegenheid biedt een wens te doen of een bloem te leggen. Vandaar de details met een mok, een bordje (offers voor goden en voorouders), de wandelstok voor de verlamde voet, het geweer dat geen geweer wordt maar een handgebaar, een lange neus misschien’, zegt de in 1955 in Rotterdam geboren Otto.
Hij wilde iets op de sokkel zetten als een reactie op al die beelden die een persoon of gebeurtenis herdenken, eren. Zoiets als de Sprekende Beelden in Rome, waar de bevolking kritiek op de maatschappij kan spuien in beelden en gedichten.

Bij het object van Emo Verkerk ben ik mijn concentratie kwijt. Sperwer, uit 2006, is een kunstwerk van roestvrijstalen buizen en… Inderdaad in het hart is een vogel van brons verwerkt en dat ontdek ik pas als ik van een andere kant naar dit werk kijk. Verkerk werd opgeleid aan Ateliers’63 in Haarlem en rondde daar zijn studie in 1980 af. Hij is geboren in 1955 in Amsterdam en groeide op in Bergen. Sinds 1994 woon hij in Den Helder en staat vooral bekend als schilder van portretten en collages op doek, hout of karton. En geassembleerde objecten zoals vogels, vaak uit reststukjes hout, een deurknop, een dobber.

De in 1962 in Geldrop geboren schilder, beeldhouwer en installatiekunstenaar Rob Birza doet zijn inspiratie vooral op tijdens zijn reizen. Zijn opleiding begon hij bij de Akademie voor Kunst en Vormgeving St Joost in Breda en ging daarna naar Ateliers’63 in Haarlem. Hij woont en werkt tegenwoordig in Amsterdam en wordt beschouwd als een van de belangrijkste mensen van de moderne Nederlandse kunst. ‘Voor mij begint moderne kunst bij de Egyptenaren en niet pas bij Picabia, Picasso of een van die moderne klassiers’, zegt Birza. In Tantratrijn, zijn sokkelproduct uit 2006 – uitgevoerd in messing en felle lakverf – zie je invloeden uit het hindoeïsme en boeddhisme terug, zoals de meerarmige tantrabeelden. Hij combineert dat met de trijn van poppenkastkoppen van Jan Klaassen en Katrijn. Puur Hollands. En een vleugje Zadkine (het gat in het lijf – De verwoeste stad).

Het volgende object is Mansportret van Gert Germeraad. De Nederlandse tekenaar en beeldhouwer is in 1959 geboren in Utrecht. Hij studeerde aan de Vrije Academie in Den Haag en Academie van Beeldende Kunsten in Rotterdam. Mansportret, uitgevoerd in brons, past volledig in het genre portretten waarmee deze in het Zweedse Brõsarp wonende en werkende beeldhouwer naam heeft gemaakt. Hij werkt daarbij soms naar aanleiding van portretten of zelfportretten van kunstenaars, zoals Egon Schiele (1890—1918), maar geeft daar dan weer een draai aan. Zo is dit ook een portret van een fictieve persoon geworden. ‘Iemand met verlangens en emoties’. Die emoties zijn naar binnen gekeerd. ‘Deze man houdt zichzelf vast terwijl hij in de wereld staat en nadenkt.’


Armen en hoofden ontbreken meestal in het werk van Christien Rijnsdorp. Dat is ook het geval bij De Hef, een kunstwerk met een ietwat raadselachtige titel uit 2008. Ditmaal heeft Rijnsdorp drie lichamen op elkaar gestapeld. En in die lichamen zijn huidplooien en navels verwerkt, details waar je van een afstand niet zomaar bij stilstaat. Dan zie je een torentje van acrobaten. Ook al weer een vaak terugkerend thema in het werk van Rijnsdorp. Ze is in 1951 geboren en studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Hier in het Haagse werkt en woont zij tegenwoordig.



Zoektocht

Vorm ik
of ontken ik
wat is werkelijkheid
geeft het mij kracht
- de drive –
te aanschouwen
om te genezen
van al die vormen
of
verzink ik
in het holle omhulsel
of is dat de gedachte

Opa IJsbeer


Verantwoording



1.       Inleiding – eigen informatie

2.       Snoeck – stroom.nl

3.       Hazenbroek – stroom.nl

4.       Gudmundsson – wikipedia

5.       Otto – stroom.nl

6.       Verkerk – nrc.nl

7.       Birza – stroom.nl – wikipedia

8.       Germeraad – michielmorel.nl – wikipedia

9.       Rijnsdorp – stroom.nl

Reacties

Populaire posts van deze blog

Beeldbepalend 249

Beeldbepalend 239

Beeldbepalend 214