Deel 26


Rijen

 Rijen is in mijn beleving onlosmakelijk verbonden aan Gilze. En dat klopt ook wel, want het is de grootste plaats van de gemeente Gilze en Rijen. En ook het gemeentehuis is hier gevestigd. Tijdens de Belgische opstand lagen er veel militairen en dat leidde tot aantrekking van industrie en een groei waardoor Rijen uitdijde en groter werd dan Gilze. Ik ben hier voor een bijeenkomst van mensen die de liefde voor schrijven met elkaar delen.

Mijn wandeling door Rijen begint bij het station en ik loop via de Laagstraat de Ien Dalesstraat in. Dit maakt onderdeel uit van het nieuwbouwwijkje De Vliegende Vennen gerealiseerd door bouwmaatschappij BAM. Op het pleintje staat de Kubus, uitgevoerd in stemmige kleuren, veel geel, oranje en bruine tinten.

Een echt buurtproject waarin de omwonenden is gevraagd afbeeldingen aan te leveren en die zijn door Jan Heijn van Melis, geboren in 1962 in Veghel, op de kubus aangebracht. Het is een prachtige collage geworden, waarin de een zijn liefde voor voetbal (NAC) laat zien, weer een ander een foto van een musicus, dochter een kunstzinnige tekening of kindertekening. Gaat dat zien, gaat dat zien.

Als ik de Marijkestraat inga wordt mijn oog getrokken naar een schattig beeldje met twee witte poezen, gemetseld op een deel van de muur. Over de achtergrond kom ik niets te weten, kan ik niets vinden. Is het afkomstig uit een tuincentrum? Is het iets van een amateur. Zelf geniet ik enkele momenten, net zoals deze katjes.

Ik loop om het winkelcentrum heen en kom in de Mangrovelaan, op de hoek met de Rembrandtlaan staat De Haan (1975) van de kunstenaar Mutsaers. Het is een geschenk van de brandweer aan de gemeente bij de opening van de nieuwe bandweerkazerne. De roepende haan symboliseert de roep om hulp bij een noodsituatie.

Aan de gevel van het gemeentehuis aan het Raadhuisplein hangen drie natuurstenen reliëfs van Paul Gregoire, afkomstig uit Amsterdam, waar hij docent was aan de Rijksakademie.
Onder zijn leiding ontstond de Groep van de figuratieve abstractie, kortweg De Groep. Voor het Nationaal Monument op de Dam in Amsterdam maakte hij diverse reliëfs en ook tekende hij voor de beeldengroep van het Vrijheidsmonument in Eindhoven.
De reliëfs in Rijen symboliseren de bestuursdeugden (Vrouwe Justitia) en de bestaansbronnen (landbouw en nijverheid).

Aan de andere kant van het plein, aan de zijde van de Mariastraat staat De Derde Wethouder, uit

1970. Dit beeld uit 1970, gemaakt van polyester plastic, is gemaakt door Jan Derks. Het staat voor de groei en ontwikkeling van de gemeente.

De zware bovenvormen symboliseren de kracht en de bloemachtige vorm refereert aan de groei, door de draaiing in het midden wordt aangegeven dat de gemeente in beweging is. Ook in Gilze is werk op basis van polyester plastic van hem te vinden.

Aan de Mariastraat vlakbij het gevelgedicht Liefdesgedicht van K. Schippers ligt de waterput van Rijen, vermoedelijk afkomstig uit 1630.


Wat die put, die bij toeval tijdens graafwerkzaamheden is ontdekt, in een beeldenroute doet? In de papieren route die ik volg staat hij en hij is ook fraai, maar voor mij is het verder een raadsel. Met de oude stenen is wel weer de omtrek van de oude put van de familie Brouwers weergegeven. Een cadeautje van de Rabobank.



Gelijkenis

Ik heb de wijk
genomen
vierkanten
zoals ze is

patronen
lopen over
kleuren
gelijkenis

onder boven
vlakken vol
herinneringen
kinderogen

 

Verantwoording


1.       Inleiding – wikipedia

2.       Ien Dalesstraat – tijdmachinegilzerijen.nl

3.       Marijkestraat –

4.       Rembrandtlaan – tijdmachinegilzerijen.nl

5.       Raadhuisplein – vanderkrogt.net – wikipedia

6.       Raadhuisplein – tijdmachinegilzerijen.nl

7.       Mariastraat – K. Schippers

8.       Mariastraat – Beeldenroute Rijen


Reacties

Populaire posts van deze blog

Beeldbepalend 249

Beeldbepalend 239

Beeldbepalend 214