Deel 5
Amsterdam Artzuid 4
Voor deze vierde aflevering spit ik het laatste stukje
van de Minervalaan uit, vlak bij het Informatiecentrum dat te vinden is aan de
Minervalaan bij de Apollolaan. Ik heb dan aan woningen aan de Minervalaan al
diverse fraaie ornamenten gezien. In deze serie van Artzuid ga ik daar volledig
aan voorbij. Wel steek ik de Apollolaan over en wandel via een kleine omweg
naar het Museumplein, waar net het WK basketbal 3x3 is afgelopen en waar ik
niet bij alle werken kan komen omdat een deel van het plein is afgezet.
Met de intrigerende titel De man die vuur geeft
opent deze reeks. Dit werk is gemaakt door Jan Fabre, een Belgische kunstenaar
geboren in 1958 in Antwerpen. Fabre is vooral een theaterman en kwam in 2018
onder vuur te liggen vanwege beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag bij
zijn theatercompagnie Troubleyn.
En er werd een officieel onderzoek naar hem gestart. Hij
is zelf onderwerp van het kunstwerk dat hier in Amsterdam staat. Met zijn jas
over het hoofd getrokken geeft hij een vuurtje. Hoe vaak heb ik zelf niet zo
gestaan?
Voor zijn volgende werk is Fabre opnieuw te zien. Zittend
in een van de zeven gouden badkuipen. Bij Zeven badkuipen en de man die
schrijft in het water krijg ik toch een wat vreemd gevoel. Waarom zit de
kunstenaar in bad en waarom met zijn kleding aan? Is dit zijn manier van
afrekenen met het alledaagse? Medesamensteller Michiel Romeyn, bekend van
Jiskefet, noemde dit werk in Trouw: ‘Pure kitsch toch? Past ook helemaal in
deze buurt’.
In de vorige aflevering heb ik al een object van Arman
laten zien. In 1995 maakte hij Monsieur Teste. Van dit werk is in Verona
bij de gieterij Bonvicini een reeks van acht uitvoeringen gegoten. Voor dit
werk is uitgegaan van een antiek beeld van Heracles, waaraan Arman kranen,
doucheslangen, brons en staal heeft toegevoegd. Monsieur Teste is de
hoofdfiguur uit het gelijknamige boek van Paul Valéry. Het betreft een
verhalenbundel over het verstand dat losgeraakt is van het gevoel.
Ik bereik de Apollolaan en de twijfel slaat toe. Moet ik
nu nog verder of ga ik naar huis? Wandel ik terug naar mijn beginpunt of door
naar het Museumplein om vandaar naar huis te gaan? Ik steek de weg over en vervolg mijn route
maar eerst langs Marc Quinn, een in 1964 in Londen geboren kunstenaar die is
opgeleid aan de universiteit van Cambridge. Quinn laat zich leiden door de
schoonheid en de expressie van het lichaam. Behalve beelden maakt de Brit ook
installaties en schildert hij. Hij maakt gebruik van diverse soorten
materialen, zoals brons, glas en marmer, maar ook ijs, brood en zelfs bloed.
Aan de rand van het plantsoen staat Myth (Sphinx).
Dit magistrale, witbeschilderde, bronzen beeld is een eerbetoon aan het
supermodel Kate Moss en mag niet worden verward met een andere Myth, Venus, van
zijn hand. Gekleed in een broekje en een topje heeft hij haar neergezet in een
yogahouding. Ongemakkelijk, maar voor haar niet. Een getraind lichaam.
Onbewogen kijkt de superster de kijker aan. ‘Het is een portret van een imago
en de manier waarop aan de beeldvorming wordt gemorreld in de publieke opinie’,
zegt Quinn in een interview over zijn Sphinx.
Bij een model denk je al snel aan mode en daar denk ik
ook aan bij het volgende beeld. Dat vind ik op het Cornelis Schuytplein. Op dit
plein staat The big leg, the big step, een bronzen beeld uit 2006
gemaakt door Judith Wiersema. Deze kunstenares is in 1968 geboren in Bergen en
heeft het vak geleerd van Janco Berman op de Gooische kunstacademie. In Naarden
heeft zij haar eigen atelier. Veel van haar beelden zijn een spiegel van haar emoties
en drijfveren. Om dezelfde weerstand te voelen en ervaren in het leven gebruikt
zij daarvoor steen, hout of klei en vervolgens een eigen uitstraling door ze in
brons te gieten of in aluminium om te zetten.
Over dit beeld zegt Wiersema zelf: ‘The big leg is een
uiting van een grote stap in het leven. Een nieuwe richting waardoor een voor
jou grote beslissing genomen moet worden om deze heftige verandering te kunnen
laten gebeuren. Het is een vrouwenbeen omdat ik altijd werk vanuit mijn eigen
gevoel en voorbeelden uit mijn eigen leven. Het staat sterk en sexy om kracht
uit te stralen en kracht bij te kunnen zetten in het proces. Zo is de maat van
het werk ook een symbool voor iets groots.’ En groot is het, op hoge hakken en
een hoogte van 7,50 meter.
Via De Lairessestraat kom ik op het Museumplein en kijk
naar Yebela van de Congolees Aimé Mpane. Een grote, opengewerkte houten
hand waarvan de wijsvinger wijst naar de weg waar ik vandaan kom. De titel is
afkomstig van een rivier in Congo, die door een savannebos stroomt. Een zeer
dunbevolkt gebied. Heel anders dan de stad waar ik dit beeld zie staan.
Bij de inleiding van deze aflevering gaf ik al aan dat ik
niet overal bij kon op het Museumplein. Wel bij enkele monumenten die niet bij
deze Biënnale horen. Deze reeks sluit ik af met een werk zonder titel. Het is
van Morgan Betz. Deze Nederlandse kunstenaar heeft Amerikaanse roots en is in
1974 geboren in Amsterdam. Afwisselend werkt hij in onze hoofdstad, in Japan en
in Berlijn. Dit kunstwerk van stalen pijpen is gemaakt in 2018 en past volledig
bij zijn stijl, een knalroze kruis, uit het lood geslagen en met ribbels. In
het water op het plein geplaatst kan het bijna niemand ontgaan. Mij in ieder
geval niet, wel leg ik het dringende verzoek van een beveiliger om niet op het
terrein te komen naast me neer, zodat ik ook Betz kan opnemen in deze reeks.
De vingerwijzing
Er valt een schaduw
over mijn stad
mijn land
al eeuwen stroomt
de rivier langs
eeuwenoude bomen
ik zie ze niet meer
Nu sta je daar te dromen
ver weg
tussen vreemde mensen
vreemde volken
in die gekke stad
zij zien jou niet
staan
stromen
bomen
en hun schaduw valt
Verantwoording
1. Inleiding
2. Minervalaan – Wikipedia
3. Minervalaan – Artzuid – Trouw.nl
4. Minervalaan – Arman-studio.com
5. Minervalaan – boekmeter.nl
6. Apollolaan – kunstbus.nl – sargasso.nl
7. Cornelis Schuytplein – judithwiersema.nl – Artzuid
8. Museumplein – wikipedia
Reacties
Een reactie posten