Deel 4
Amsterdam Artzuid 3
Ook aan de zesde editie van Artzuid in Amsterdam is veel
werk vooraf gegaan. Het is voortgekomen uit een buurtinitiatief.
Artzuid-directeur Cintha van Heeswijck kwam in 2008 met het idee. De kunstroute
werd in 2009 voor het eerst gehouden en via haar netwerk is de route uitgegroeid
tot wat het nu is. Veel van de werken zijn zwaar, sommige wegen tonnen en zijn
daarom moeilijk waterpas te zetten. Daarom is er veelal via een betonnen plaat
een fundament gemaakt. Bij de aanleg van de route heeft dat tot schade in het
gazon geleid, maar terwijl ik hier loop is daar niets meer van te zien. Ik
begin aan deel drie van ‘mijn route’.
De eerste kunstenaar in de derde reeks is David Altmejd,
een Canadees in 1974 in Montreal geboren. In 2007 verzorgde Altmejd, die in New
York woont een werkt, de inzending voor Canada van de Biënnale van Venetië.
Voor Le Souffle heeft de kunstenaar diverse soorten materiaal gebruikt,
iets wat hij heel vaak doet. Hij omschrijft zijn werk zelf als
post-apocalyptisch, de gevolgen van het einde van de wereld. Het begin is de
ramp, daarna neemt de groei van iets anders, iets nieuws, het over. Daardoor
wordt zijn werk niet somber, maar nodigt uit te kijken naar zijn groei en
experiment.
De Armando Stichting heeft een aantal werken uitgeleend
voor deze tentoonstelling waaronder de eerstvolgende twee exemplaren, die
vlakbij elkaar in het plantsoen van de Minervalaan staan. Armando was Herman
Dirk van Dodeweerd, geboren in 1929 in De Pijp in Amsterdam en in 2018
overleden in Potsdam. Als kunstenaar liet hij zich niet zomaar in hokjes duwen
en zijn naam liet hij officieel bij de burgerlijke stand veranderen in Armando.
De objecten hier op Artzuid zijn in brons gegoten en hebben Duitstalige titels.
Het beeld Der Krieger is onderdeel van een serie
en is door hem in 2004 gemaakt. Aanleiding zijn zijn ervaringen als kind
tijdens de Tweede Wereldoorlog toen hij in Amersfoort in de omgeving van het
doorgangskamp woonde. Hier zag hij de verschillen tussen macht en
onderdrukking, dader en slachtoffer. Het verschil tussen schuldgevoel en
heroïek is groot en die grote verschillen heeft hij geprobeerd samen te brengen
in dit beeld.
Het beeld Gestalt 1999 is vijf jaar eerder
ontstaan. Als ik naar het bronzen gelaat kijk, gaan angst en haat met elkaar
aan de haal. Het werk is grof opgezet door Armando, die in 1979 besloot om naar
Berlijn te verhuizen om aan Feindbeobachtung te doen. Zijn boek Aantekeningen
over de vijand begint hij met een citaat van Nietsche waarin die schrijft
dat jezelf de ergste vijand bent die je kunt tegenkomen, loerend vanuit holen
en wouden.
Ook de volgende twee beelden staan bij elkaar. De maker
is Tony Matelli, een Amerikaanse beeldhouwer die in 1971 in Chicago is geboren.
Een bestaand werk is door hem in een nieuw jasje gegoten. Van het
oorspronkelijke beeld Jesus heeft hij een kopie gemaakt en dat met
bronzen avocado’s kleurrijk gemaakt en vooral van zijn vrome sausje ontdaan.
Naast de Jezus-figuur staat Mary, gemaakt volgens
hetzelfde principe. De toegevoegde kool zal bij de één een glimlach op de lippen
brengen en anderen zullen er met enig afgrijzen naar kijken, het niet als kunst
zien. Ja over smaak valt nu eenmaal niet te twisten.
Op de kop van het plantsoen, waar de Minervalaan de
Gerrit van der Veenstraat kruist, staat het volgende kunstwerk te wachten. The
Corner Peace is een object uit polytstyrene, exposy en hout. Dit is
afkomstig van Sachi Miyachi. Deze Japanse kunstenares is in 1978 geboren in
Tokio en woont en werkt in Amsterdam. Miyachi is geen groot voorstander van
kunst in de openbare ruimte. Voor deze route heeft zij een aantal dagen hier
aan de Minervalaan gewerkt aan een werk waarop de Michelangelo is te zien. Een
straat die naar hem is vernoemd, loopt parallel aan de Minervalaan. En probeer
via het trappetje aan de achterzijde maar eens de wereld van de Minervalaan te
bekijken door de ogen van Michelangelo.
Hierna kom ik werk tegen van Arman, die eigenlijk Arman
Pierre Fernandez heet. Deze Frans-Amerikaanse kunstenaar, beeldhouwer en
sieraadontwerper is in 1928 in Nice geboren en overleed in 2005 in New York.
Zijn eerste werk signeerde hij met de naam Armand. Eind 1957 veranderde hij dit
in Arman. In 1994 schonk hij Apollo Offering aan de gemeente Amsterdam ter
vervanging van de in 1993 gestolen sculptuur Minerva, van Jan Havermans. Dit
beeld was ook al in 1994 te zien in de tentoonstelling Biënnale Skulptuur, op
de pleinen van de Apollolaan.
Jean Dubuffet was een Franse kunstenaar, geboren in 1901
in Le Havre en overleden in 1985 in Parijs. Hij was nog jong toen hij naar
Parijs (1918) ging, maar zes later gaf hij zijn aspiraties op om leiding te
geven aan het wijnbedrijf van zijn familie. In 1942 stapte hij uit het
familiebedrijf en werd alsnog kunstenaar. Dubuffet kwam al snel met enkele
tentoonstellingen van schilderijen en exposeerde al in 1947 in New York. In
zijn schilderijen verwerkte hij onder andere ook glas en asfalt.
In de jaren
zestig begon Dubuffet ook met plastics te werken. Er ontstonden schilderijen en
losse objecten van grote witte vlakken met soms bonte schilderingen. Zo maakte
hij voor het Kröller-Müller museum Jardin d’Email. Bij Artzuid is zijn hondje Chien
de guet I te zien.
Beroemd zijn
Wat moet ik met de ogen van
kan ik er werkelijk beter door zien
wordt de wereld er beter van
beroemd zijn heeft zo zijn voor
delen van hem gaan met ons aan
de haal
haal je neus er niet voor op want
beroemd zijn heeft zo
waarom moet alles achter gesloten
deuren gaan voor ons open
een nieuwe wereld gaat voor ons open
maar wat moet ik met
de ogen van
Opa IJsbeer
Verantwoording
1. Inleiding – agreylady.nl
2. Minervalaan – xavierhufkens.com – artzuid
3. Minervalaan – artzuid – wikipedia
4. Minervalaan – artzuid
5. Minervalaan – artzuid
6. Minervalaan – artzuid
7. Gerrit van der Veenstraat – artzuid
8. Minervalaan – wikipedia
9. Minervalaan – wikipedia - artzuid
Reacties
Een reactie posten