Deel 4


Amsterdam Artzuid 3

 Ook aan de zesde editie van Artzuid in Amsterdam is veel werk vooraf gegaan. Het is voortgekomen uit een buurtinitiatief. Artzuid-directeur Cintha van Heeswijck kwam in 2008 met het idee. De kunstroute werd in 2009 voor het eerst gehouden en via haar netwerk is de route uitgegroeid tot wat het nu is. Veel van de werken zijn zwaar, sommige wegen tonnen en zijn daarom moeilijk waterpas te zetten. Daarom is er veelal via een betonnen plaat een fundament gemaakt. Bij de aanleg van de route heeft dat tot schade in het gazon geleid, maar terwijl ik hier loop is daar niets meer van te zien. Ik begin aan deel drie van ‘mijn route’.

De eerste kunstenaar in de derde reeks is David Altmejd, een Canadees in 1974 in Montreal geboren. In 2007 verzorgde Altmejd, die in New York woont een werkt, de inzending voor Canada van de Biënnale van Venetië. Voor Le Souffle heeft de kunstenaar diverse soorten materiaal gebruikt, iets wat hij heel vaak doet. Hij omschrijft zijn werk zelf als post-apocalyptisch, de gevolgen van het einde van de wereld. Het begin is de ramp, daarna neemt de groei van iets anders, iets nieuws, het over. Daardoor wordt zijn werk niet somber, maar nodigt uit te kijken naar zijn groei en experiment.


De Armando Stichting heeft een aantal werken uitgeleend voor deze tentoonstelling waaronder de eerstvolgende twee exemplaren, die vlakbij elkaar in het plantsoen van de Minervalaan staan. Armando was Herman Dirk van Dodeweerd, geboren in 1929 in De Pijp in Amsterdam en in 2018 overleden in Potsdam. Als kunstenaar liet hij zich niet zomaar in hokjes duwen en zijn naam liet hij officieel bij de burgerlijke stand veranderen in Armando. De objecten hier op Artzuid zijn in brons gegoten en hebben Duitstalige titels.


Het beeld Der Krieger is onderdeel van een serie en is door hem in 2004 gemaakt. Aanleiding zijn zijn ervaringen als kind tijdens de Tweede Wereldoorlog toen hij in Amersfoort in de omgeving van het doorgangskamp woonde. Hier zag hij de verschillen tussen macht en onderdrukking, dader en slachtoffer. Het verschil tussen schuldgevoel en heroïek is groot en die grote verschillen heeft hij geprobeerd samen te brengen in dit beeld.


Het beeld Gestalt 1999 is vijf jaar eerder ontstaan. Als ik naar het bronzen gelaat kijk, gaan angst en haat met elkaar aan de haal. Het werk is grof opgezet door Armando, die in 1979 besloot om naar Berlijn te verhuizen om aan Feindbeobachtung te doen. Zijn boek Aantekeningen over de vijand begint hij met een citaat van Nietsche waarin die schrijft dat jezelf de ergste vijand bent die je kunt tegenkomen, loerend vanuit holen en wouden.


Ook de volgende twee beelden staan bij elkaar. De maker is Tony Matelli, een Amerikaanse beeldhouwer die in 1971 in Chicago is geboren. Een bestaand werk is door hem in een nieuw jasje gegoten. Van het oorspronkelijke beeld Jesus heeft hij een kopie gemaakt en dat met bronzen avocado’s kleurrijk gemaakt en vooral van zijn vrome sausje ontdaan.


Naast de Jezus-figuur staat Mary, gemaakt volgens hetzelfde principe. De toegevoegde kool zal bij de één een glimlach op de lippen brengen en anderen zullen er met enig afgrijzen naar kijken, het niet als kunst zien. Ja over smaak valt nu eenmaal niet te twisten.


Op de kop van het plantsoen, waar de Minervalaan de Gerrit van der Veenstraat kruist, staat het volgende kunstwerk te wachten. The Corner Peace is een object uit polytstyrene, exposy en hout. Dit is afkomstig van Sachi Miyachi. Deze Japanse kunstenares is in 1978 geboren in Tokio en woont en werkt in Amsterdam. Miyachi is geen groot voorstander van kunst in de openbare ruimte. Voor deze route heeft zij een aantal dagen hier aan de Minervalaan gewerkt aan een werk waarop de Michelangelo is te zien. Een straat die naar hem is vernoemd, loopt parallel aan de Minervalaan. En probeer via het trappetje aan de achterzijde maar eens de wereld van de Minervalaan te bekijken door de ogen van Michelangelo.


Hierna kom ik werk tegen van Arman, die eigenlijk Arman Pierre Fernandez heet. Deze Frans-Amerikaanse kunstenaar, beeldhouwer en sieraadontwerper is in 1928 in Nice geboren en overleed in 2005 in New York. Zijn eerste werk signeerde hij met de naam Armand. Eind 1957 veranderde hij dit in Arman. In 1994 schonk hij Apollo Offering aan de gemeente Amsterdam ter vervanging van de in 1993 gestolen sculptuur Minerva, van Jan Havermans. Dit beeld was ook al in 1994 te zien in de tentoonstelling Biënnale Skulptuur, op de pleinen van de Apollolaan.


Jean Dubuffet was een Franse kunstenaar, geboren in 1901 in Le Havre en overleden in 1985 in Parijs. Hij was nog jong toen hij naar Parijs (1918) ging, maar zes later gaf hij zijn aspiraties op om leiding te geven aan het wijnbedrijf van zijn familie. In 1942 stapte hij uit het familiebedrijf en werd alsnog kunstenaar. Dubuffet kwam al snel met enkele tentoonstellingen van schilderijen en exposeerde al in 1947 in New York. In zijn schilderijen verwerkte hij onder andere ook glas en asfalt.
In de jaren zestig begon Dubuffet ook met plastics te werken. Er ontstonden schilderijen en losse objecten van grote witte vlakken met soms bonte schilderingen. Zo maakte hij voor het Kröller-Müller museum Jardin d’Email. Bij Artzuid is zijn hondje Chien de guet I te zien.






Beroemd zijn



Wat moet ik met de ogen van

kan ik er werkelijk beter door zien

wordt de wereld er beter van



beroemd zijn heeft zo zijn voor

delen van hem gaan met ons aan

de haal

haal je neus er niet voor op want

beroemd zijn heeft zo



waarom moet alles achter gesloten

deuren gaan voor ons open

een nieuwe wereld gaat voor ons open

maar wat moet ik met

de ogen van



Opa IJsbeer







Verantwoording



1.       Inleiding – agreylady.nl

2.       Minervalaan – xavierhufkens.com – artzuid

3.       Minervalaan – artzuid – wikipedia

4.       Minervalaan – artzuid

5.       Minervalaan – artzuid

6.       Minervalaan – artzuid

7.       Gerrit van der Veenstraat – artzuid

8.       Minervalaan – wikipedia

9.       Minervalaan – wikipedia - artzuid

Reacties

Populaire posts van deze blog

Beeldbepalend 249

Beeldbepalend 239

Beeldbepalend 214