Deel 3


Amsterdam Artzuid 2

 De gratis tentoonstelling Artzuid in Amsterdam is dit jaar aan haar zesde editie toe. Het evenement wordt om de twee jaar gehouden en hiervoor is een eigen stichting opgericht. Voor de huidige tentoonstelling zijn twee curatoren aangesteld: Jhim Lamoree en Michiel Romeyn. De curatoren namen contact op met ruim vijftig kunstenaars om mee te doen aan deze kunstexpositie, die vanwege het open karakter voor een groot publiek toegankelijk is. Vandaag de tweede aflevering over Artzuid.

Ik heb het plantsoen van de Minervalaan bereikt en in dat plantsoen staan talloze objecten. Veelal in een haag van struiken en bloemen. Het werk van de Belgische kunstenaar Nick Ervinck kom ik als eerste tegen. Deze in 1981 in Roeselare geboren kunstenaar werkt veel met polyester. Op zijn vijftiende ging Ervinck reeds naar de kunstacademie in Brugge en vervolgde zijn opleiding in Gent.
Na zijn studie startte hij een eigen studio in Lichtervelde en werkt daar met een door hem samengesteld team. Zij gebruiken een digitale toepassing om kunstwerken te produceren en de kleinere stukken rollen van een 3D-printer. Culmiriom, in 2019 gecreëerd, geeft mij het idee van beweging, mensen in bewegingen, maar daarmee houdt de vergelijking met het werk van Roberto Barni uit de eerste aflevering ook wel op.


Apsaadu is van dezelfde Belgische kunstenaar. Abstract en dat is ook zijn bedoeling want voor het figuratieve en het vastleggen van een persoon of een object, landschap of noem maar op, heb je fotografie en bijvoorbeeld de beelden in Madame Tussaud, laat hij in een interview weten. ‘Toch wil ik ook een beeld dat is geworteld in het verleden. Als kind van mijn tijd probeer ik iets aan de traditie toe te voegen.’


Mijn fantasie gaat met mij aan de haal. Ik wil personen zien, een hoofd zonder gezicht. Opgestoken handen, opgestoken vingers. Naar mij en naar iedereen die de vingers van Ervinck wil volgen. De tijd neemt om te kijken naar de kunst van deze kunstenaar.


Bij de titel Venus komt bij mij meteen de stem van Mariska Veres binnen die deze titel naar een wereldhit zong. De beeldhouwster Eja Siepman van den Berg, geboren in 1943, houdt zich vooral bezig met het menselijk lichaam, zonder hoofd. En dan ook nog eens het vrouwenlichaam, waarbij zij meestal haar kunstwerk vervaardigd aan de hand van enkele foto’s. Een glad donker bronzen lijf.


De kunstenares ontving in 2017 de tweejaarlijkse Wilhelminaring, een oeuvreprijs voor de beeldhouwkunst. Zij is de tweede vrouw die deze prijs in ontvangst heeft genomen. De voormalig directeur Wim Pijbes prijst haar voor haar nauwgezetheid en omdat zij wars is van andere stijlen de menselijke figuur als uitgangspunt neem. Hij noemt het tijdloze bakens in de ruimte om ons heen: ‘troostend bijna’.


Staande (armen omhoog) is uit 1985 en het oudste kunstwerk van haar hand dat tijdens deze tentoonstelling is te zien. Van haar werk zijn meerdere exemplaren gegoten en dit is nummer 2/8. En net als bij het vorige werk zien wij een lichaam met kleine stompjes armen. Alsof die er niet toe doen. Ditmaal dus in de hoogte gestoken.


Irene Droogleever Fortuyn, geboren in 1959 in Geldrop, vormde jarenlang een kunstenaarsduo met Robert O’Bien. Na de dood van de Britse beeldhouwer/schilder in 1988 bleef Irene Fortuyn nog lange tijd doorwerken onder de naam van het duo: Fortuyn/O’Brien. Fortuyn woont en werkt in Amsterdam en is tevens docente Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag.

Voor de Biënnale stond de kunstenares haar werk Schöne Aussicht af. Een installatie bestaande uit gecoat staal, glas en steen. Als ik kom lopen zie ik door een hekwerk/vouwscherm vooral een bankje met daarop met een rolkussen. Met moeite kan ik de neiging om op het bankje te gaan zitten onderdrukken. Dit object is voor het eerst gepresenteerd tijdens Documenta IX iin 1992, een overzicht van de ontwikkeling van hedendaagse kunst, die eens in de vijf jaar in het Zuitse Kassel plaatsvindt.


Animaris Longus is het slot van deze aflevering. Bouwer van dit stuk installatietechniek is Theo Jansen. Deze kunstenaar is vooral bekend door het maken van zijn strandbeesten. Opgebouwd uit vooral elektriciteitsbuizen en worden voortbewogen door de wind. Jansen ontwerpt zijn dieren in de computer en bouwt ze daarna op. Voor zijn werk werd hij in 2018 geëerd met de titel Kunstenaar van het jaar. Een jaar eerder was hij Briljanten kunstenaar van het jaar.


De Animaris Longus van Theo Jansen is ontstaan in 2010. Het is een van die werken waar mensen met verbazing naar kunnen kijken of juist met afgrijzen omdat ze het helemaal niets vinden. Al die pvc-buizen bijeengehouden met tie wraps. En dan ook nog eens zo kolossaal. Weglopen zal dit dier van Jansen hier niet. Daarvoor is het net te goed vastgezet. Beweging zit er echter wel in.






Glad en glimmend verhef ik mij

vanuit de bodem van de aarde



Jij plaatst mij op een voetstuk

verankert mij voor de waarde



Ik draai en kronkel en voel mij

van alle kanten bekeken en zie

de mensen dralen wachten op



het hoofd tussen de schouders

met opgestoken vingers naar



jou

Opa IJsbeer







Verantwoording

1.       Inleiding – artzuid

2.       Minervalaan – wikipedia – artzuid

3.       Minervalaan – wikipedia – artzuid

4.       Minervalaan – artzuid

5.       Minervalaan – wikipedia – artzuid

6.       Minervalaan – kunstenaarvanhetjaar.nl


Reacties

Populaire posts van deze blog

Beeldbepalend 249

Beeldbepalend 239

Beeldbepalend 214