Deel 2
Amsterdam Artzuid
‘Is dit iets voor jou’, met deze woorden kreeg ik enkele
foto’s van kunstwerken toegezonden. De kunstwerken staan net buiten het
NS-station Amsterdam-Zuid. En ze behoren bij een tentoonstelling van beelden,
die verdeeld over enkele straten in Amsterdam en Amstelveen staan. Op de
Minervalaan 1 is er een informatiecentrum ingericht. De tentoonstelling heeft
de titel Artzuid 2019 maar wordt ook Amsterdam Sculpture Biennial genoemd. Half
mei is de gratis te bezichtigen expositie geopend en de mensen kunnen hier tot
15 september terecht. Daarna gaan de stukken weer retour naar hun eigenaren. Er
zijn uitzonderingen zoals de Denker, voor het Hilton Hotel.
Ik reis vanuit Almere met de trein naar Amsterdam en
wandel vanaf het station het Zuidplein op.
Het eerste object staat op het Zuidplein en is van de
Italiaanse beeldhouwer, schilder en graficus Roberto Barni, geboren in 1939 in
Pistoia. Hij kreeg een studiebeurs van de stad Florence en hoorde bij de
kunstenaarsgroep Scuola di Pistoia. Barni werd door Italië uitgenodigd om mee
te doen in 1984 en 1988 aan de Biënnale van Venetië. Niet alleen in zijn
geboorteland, maar ook in Nederland is er werk van hem te zien. Onder andere in
Doesburg en Den Haag.
Gambe in Spalla uitvoering Rosso Scuro, uit 2015, staat
voor been op de schouder en dan in het donker rood. Maar wie dit object bekijkt
ziet vooral een menselijke piramide van vijf mannen, die op een hoofd of voet
balanceren, in de lucht lijken te hangen en inderdaad een teen raakt een
schouder. Wie het werk van Barni bekijkt ziet dat de mens centraal staat.
Roberto Barni behoorde in de zeventiger jaren tot de
Anachronisten. Zij verzetten zich tegen de conceptionele kunst en twistten met
een avant-garde die louter een academie was geworden. Het resultaat was een
vorm van schilderen die een constante verwijzing is naar de Italiaanse
klassieke traditie. Barni werkt soms samen met de Italiaanse architect Adolfo
Natalini, die hij kende uit de school van Pistoia, en doet dat ook in
Nederland. Bijvoorbeeld in de Muzenstraat in Den Haag en het Waagplein in
Groningen. Tussen 1995 en 2000 werkte hij mee aan het beeldenpark Il Giardino
di Daniel Spoem, van de Zwitserse beeldhouwer Spoem dat in Seggiano in Toscane
te zien valt. Ook het tweede werk op het Zuidplein is van zijn hand afkomstig en
komt uit hetzelfde jaar als het eerste werk.
Gambe in Spalla uitvoering Oro is de vergulde
uitvoering van been op de schouder, met dit verschil dat de beeldhouwer
veertien mannen gebruikt heeft voor zijn menselijke piramide. Terwijl ik de
tijd neem om dit object van meerdere kanten te bekijken word ik bijna onder de
voet gelopen door mensen op weg naar de trein of naar kantoor. Maar allemaal
gehaast. En die beweging om mij heen zie ik terugkeren in dit werk. Het thema
Gamba in Spalla is door Barni overigens veelvuldig gebruikt.
Op hetzelfde plein staat ook nog Colonna Bisbetica
van Roberto Barni. Dit kunstwerk dateert uit 2008 en is net als de twee
voorgaande stukken hier te zien met medewerking van Galerie Marlborough in
Madrid. Net als de twee voorgaande stukken een stapeling van mannen (vier
stuks), die steevast met de linkervoet op de linkerschouder van de vorige man
staan. En iedere man is 180 graden gedraaid ten opzichte van zijn steun.
De man staat bij Barni meestal symbool voor de mens. ‘De
menselijke figuur die wandelt is in de kunst vertegenwoordigd sinds de grotten van
Altamira, de Egyptenaren en de Babyloniërs. Ook de Grieken hebben de jonge
kouros uitgebeeld in beweging. Ik kijk niet naar de sociale, historische of
antropologische verschillen. Ik denk alleen aan het menselijke’, zo verklaarde
de kunstenaar in een interview.
Uit het jaar 2012 komt Opzittend konijn. Dit werk
van polystyreen foam is gemaakt door Tom Claassen, in 1964 in Heerlen geboren.
Hij heeft talloze uit de kluiten gewassen beelden gemaakt en dit is er een
voorbeeld van. Dit konijn uit je hoed toveren zal niet meevallen, want het is
maar liefst 2,20 meter hoog. ‘Je probeert het toegankelijk te maken’, zegt
Claassen daar zelf over. ‘’ Als de mensen er niets van begrijpen heb je je doel
gemist en is het ook niet leuk. Een beetje lief, dat mag best. De omgeving is
dus heel erg belangrijk en ik kan het niet nalaten om het ook leuk te maken.’
Dit reuzekonijn komt uit de collectie van Jan des Bouvrie en staat waar de
Minervalaan en Prinses Irenestraat elkaar aanraken.
Het laatste stuk van deze aflevering is van George
Struikelblok, die vooral bekend staat als kunstschilder. Hij volgde van 1987
tot 1991 de Nola Hatterman Kunstacademie in zijn geboortestad Paramaribo, waar
hij zelf van 1990 tot 2002 docent was. Struikelblok, geboren in 1973, maakt
veel gebruik van eenvoudige mannenfiguren om het verdriet over zijn vader, die
hij nooit heeft gekend, uit te drukken.
Zijn kunstwerk Kotomisi bestaat uit drie elementen,
drie kolossale Surinaamse vrouwen in traditionele kledij. De Surinaamse
samenleving bestaat uit een grote mix van culturen. Met Kotomisi eert
Struikelblok de rol van de Afro-Surinaamse vrouwen tijdens ongeregeldheden in
de koloniale samenleving. De drie
objecten variëren van 2,50 tot vier meter en zijn tussen de boven aan de
Minervalaan nauwelijks te missen.
Hoofd schouders
knie en teen knie en teen
waar gaan toch die mannen
heen
ze lopen en ze lopen
klimmen over hoofden
en doen wat zij
beloofden
mensen in beweging
nooit eentje te veel
steun en toeverlaat
vormen een geheel
Opa IJsbeer
Verantwoording
1. Inleiding – Artzuid 2019
2. Zuidplein – Wikipedia – artzuid
3. Zuidplein – Wikipedia – tornabuoniarte.it – artzuid
4. Zuidplein – artzuid
5. Prinses Irenestraat – wikipedia – artzuid
6. Minervalaan – wikipedia – artzuid
7. Inspiratie door kinderliedje. De auteur is niet bekend.
Reacties
Een reactie posten