Beeldbepalend 336

 Den Haag Voorhout Monumentaal 2025 3

Woensdag 12 november 2025

Een van de oudste en tevens bekendste straten van Den Haag is het Lange Voorhout. Het behoort bij een buurt waartoe onder andere ook Buitenhof, Noordeinde, Lange en Korte Poten gerekend worden. De naam Voorhout is al in de middeleeuwen ontstaan en verwijst naar een bosrijk gebied. De eerste bebouwing van de Lange Voorhout, dat een uitloper is van het Haagse Bos, vindt al in het begin van de veertiende eeuw plaats als er grond aan de orde van de Dominicanen wordt geschonken om er een klooster te stichten. Niet veel later wordt een begin gemaakt met de bouw van de Kloosterkerk. Op deze L-vormige laan vindt van half mei tot half augustus de openbare beeldententoonstelling Voorhout Monumentaal gehouden.

Dit derde hoofdstuk over die tentoonstelling begint met een kunstwerk van de in 1955 in Wieringermeer geboren Aris de Bakker. Hij volgt aanvankelijk in Schoonhoven een opleiding tot goudsmid en gaat daarna naar de Vrije Academie van Den Haag waar hij zich met beeldhouwen bezig houdt. De Bakker maakt veel installaties die slechts een kort leven zijn beschoren en sculpturen van diverse materialen.


Voor Singelkunst 2025 heeft De Bakker Big Mama welcomes you gemaakt. Deze 2,50 meter hoge vrouwenfiguur verwelkomt de bezoekers, ongeacht waar je vandaan komt. Het is gemaakt van dun betonijzer en kippengaas waarop stroken textiel en plastic zijn geknoopt. De Bakker doet dat in zijn Haagse atelier en ter plaatse tussen het Kasteel, Defensie-eiland en de Oostdam waar het eerst heeft gestaan voor het verhuist naar de Lange Voorhout.


Ik ga nog even verder met de vertolking van groot, middels Grand Lady XXL. Het is een kunstwerk van de in 1958 geboren beeldhouwer en schilder Margriet Barends, die ook als Margriet van der Meulen bekend staat. Zij is namelijk getrouwd met de schilder Harm van der Meulen en woont met hem in Ulrum.


In Utrecht studeert Barends eerst aan de School voor Grafische Vakken en volgt daarna een opleiding tot beeldhouwer bij Jan van Luijn aan de Academie Artibus. Met dit beeld van cortenstaal van 240 centimeter hoog heeft de kunstenares een stoere krachtige vrouw willen uitbeelden. In dit werk komen vormen van Bauhaus en Kubisme terug. Vormen die vaker in haar werk terugkomen.


Eelke van Willegen (1974) heeft een opleiding genoten aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. In die stad heeft hij zijn atelier en bouwt hij aan zijn sculpturen van staal. Hij snijdt het materiaal, last en brengt een coating op aan.


Hij is een fervent liefhebber van surfen en dat is terug te vinden in zijn werk. ‘Golfsurfen is namelijk 95 procent peddelen om op de juiste plek te komen’, geeft hij aan over zijn werkmethode. Hard werken derhalve en dan hopen dat je die ene juiste golf bereikt om langer en verder te komen dan ooit tevoren. ‘Het een roept weer vragen op voor iets anders, maar ik laat me ook leiden in dit proces door het moment en toeval.’


Ik kijk en laat u meekijken naar Geboren uit een storm. Ziet u die golf al voor u… Met het zoute schuim op de lippen, meeglijden op… Een surfer moet een leren de golven te lezen. En eigenlijk geldt dat ook voor dit werk.


Daar is-ie weer: Jan Snoeck. Mag ik u ditmaal voorstellen aan Nero. Veel van zijn figuren zijn zittend afgebeeld, maar waarom hij dit stuk de titel Nero heeft meegegeven… dat is mij een raadsel.



Transmission XL van Rob Zweerman is het volgende stuk waar ik naar kijk. Zweerman is opgeleid als industrieel ontwerper aan de Design Academy in Eindhoven en miste in zijn werk het directe contact met materiaal waarna hij in 2007 is begonnen met beeldhouwen.


´Mijn fascinatie voor vorm en de verrassende eigenschap van het materiaal waarin deze tot stand komt leiden mij in elk beeld waaraan ik werk. Ik zoek naar schoonheid, soms in abstracte of technische vormen en soms organische en figuratief´, schrijft de kunstenaar op zijn website. In 2009 heeft hij zich aangesloten bij het collectief Ruimte in beeld dat werkt vanuit een atelier in Nuenen.


Zweerman, die in Eindhoven woont, is tevens lid geworden van Pulchri dat deze tentoonstelling in Den Haag organiseert. Zijn van cortenstaal gemaakte constructie heeft deze kunstenaar in 2021 gemaakt en heeft een hoogte van twee meter.


Aan New life heb ik in 2021 al ruimschoots aandacht besteed toen dit kunstwerk onderdeel uitmaakte van de Amsterdamse biënnale ArtZuid. Als afsluiting van dit hoofdstuk en deze serie laat ik dit glanzende object van Ronald Westerhuis desondanks nog een keer laten zien, maar daar wil ik het verder ook bij laten.


 

scheut

 

een scheut

een blad

een nerf

 

een steen

uit oude tijden

en het bederf

 

dat om ons rijdt

en waar wij

allen onder lijden

 

zo gladjes

dat er geen protest

meer is

 

die tijd komt eens

maar wie zal ons

leiden naar ’t gemis

 

Opa IJsbeer

 

Verantwoording

1.       1. Inleiding – wikipedia

2.       2. De Bakker – arisdebakker.nl – singelkunst.nl

3.       3. Barends – wikipedia – bijdekunstenaars.com

4.       4. Van Willigen – galleryviewer.com

5.       5. Snoeck – pulchri.nl

6.       6. Zweerman – zweerman.nl

7.       7. Westerhuis – ronaldawesterhuis.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Beeldbepalend 340

Beeldbepalend 309

Beeldbepalend 312