Beeldbepalend 336
Den Haag Voorhout Monumentaal 2025 3
Woensdag 12 november 2025
Een van de oudste en tevens bekendste straten van Den Haag
is het Lange Voorhout. Het behoort bij een buurt waartoe onder andere ook
Buitenhof, Noordeinde, Lange en Korte Poten gerekend worden. De naam Voorhout is
al in de middeleeuwen ontstaan en verwijst naar een bosrijk gebied. De eerste
bebouwing van de Lange Voorhout, dat een uitloper is van het Haagse Bos, vindt
al in het begin van de veertiende eeuw plaats als er grond aan de orde van de
Dominicanen wordt geschonken om er een klooster te stichten. Niet veel later
wordt een begin gemaakt met de bouw van de Kloosterkerk. Op deze L-vormige laan
vindt van half mei tot half augustus de openbare beeldententoonstelling
Voorhout Monumentaal gehouden.
Dit derde hoofdstuk over die tentoonstelling begint met een kunstwerk van de in 1955 in Wieringermeer geboren Aris de Bakker. Hij volgt aanvankelijk in Schoonhoven een opleiding tot goudsmid en gaat daarna naar de Vrije Academie van Den Haag waar hij zich met beeldhouwen bezig houdt. De Bakker maakt veel installaties die slechts een kort leven zijn beschoren en sculpturen van diverse materialen.
Voor Singelkunst 2025 heeft De Bakker Big Mama welcomes you gemaakt. Deze 2,50 meter hoge vrouwenfiguur verwelkomt de bezoekers, ongeacht waar je vandaan komt. Het is gemaakt van dun betonijzer en kippengaas waarop stroken textiel en plastic zijn geknoopt. De Bakker doet dat in zijn Haagse atelier en ter plaatse tussen het Kasteel, Defensie-eiland en de Oostdam waar het eerst heeft gestaan voor het verhuist naar de Lange Voorhout.
Ik ga nog even verder met de vertolking van groot, middels Grand Lady XXL. Het is een kunstwerk van de in 1958 geboren beeldhouwer en schilder Margriet Barends, die ook als Margriet van der Meulen bekend staat. Zij is namelijk getrouwd met de schilder Harm van der Meulen en woont met hem in Ulrum.
In Utrecht studeert Barends eerst aan de School voor Grafische Vakken en volgt daarna een opleiding tot beeldhouwer bij Jan van Luijn aan de Academie Artibus. Met dit beeld van cortenstaal van 240 centimeter hoog heeft de kunstenares een stoere krachtige vrouw willen uitbeelden. In dit werk komen vormen van Bauhaus en Kubisme terug. Vormen die vaker in haar werk terugkomen.
Eelke van Willegen (1974) heeft een opleiding genoten aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. In die stad heeft hij zijn atelier en bouwt hij aan zijn sculpturen van staal. Hij snijdt het materiaal, last en brengt een coating op aan.
Hij is een fervent liefhebber van surfen en dat is terug te vinden in zijn werk. ‘Golfsurfen is namelijk 95 procent peddelen om op de juiste plek te komen’, geeft hij aan over zijn werkmethode. Hard werken derhalve en dan hopen dat je die ene juiste golf bereikt om langer en verder te komen dan ooit tevoren. ‘Het een roept weer vragen op voor iets anders, maar ik laat me ook leiden in dit proces door het moment en toeval.’
Ik kijk en laat u meekijken naar Geboren uit een storm. Ziet u die golf al voor u… Met het zoute schuim op de lippen, meeglijden op… Een surfer moet een leren de golven te lezen. En eigenlijk geldt dat ook voor dit werk.
Daar is-ie weer: Jan Snoeck. Mag ik u ditmaal voorstellen aan Nero. Veel van zijn figuren zijn zittend afgebeeld, maar waarom hij dit stuk de titel Nero heeft meegegeven… dat is mij een raadsel.
Transmission XL van Rob Zweerman is het volgende stuk waar ik naar kijk. Zweerman is opgeleid als industrieel ontwerper aan de Design Academy in Eindhoven en miste in zijn werk het directe contact met materiaal waarna hij in 2007 is begonnen met beeldhouwen.
´Mijn fascinatie voor vorm en de verrassende eigenschap van het materiaal waarin deze tot stand komt leiden mij in elk beeld waaraan ik werk. Ik zoek naar schoonheid, soms in abstracte of technische vormen en soms organische en figuratief´, schrijft de kunstenaar op zijn website. In 2009 heeft hij zich aangesloten bij het collectief Ruimte in beeld dat werkt vanuit een atelier in Nuenen.
Zweerman, die in Eindhoven woont, is tevens lid geworden van Pulchri dat deze tentoonstelling in Den Haag organiseert. Zijn van cortenstaal gemaakte constructie heeft deze kunstenaar in 2021 gemaakt en heeft een hoogte van twee meter.
Aan New life heb ik in 2021 al ruimschoots aandacht besteed toen dit kunstwerk onderdeel uitmaakte van de Amsterdamse biënnale ArtZuid. Als afsluiting van dit hoofdstuk en deze serie laat ik dit glanzende object van Ronald Westerhuis desondanks nog een keer laten zien, maar daar wil ik het verder ook bij laten.
scheut
een scheut
een blad
een nerf
een steen
uit oude tijden
en het bederf
dat om ons rijdt
en waar wij
allen onder lijden
zo gladjes
dat er geen protest
meer is
die tijd komt eens
maar wie zal ons
leiden naar ’t gemis
Opa IJsbeer
Verantwoording
1. 1. Inleiding –
wikipedia
2. 2. De Bakker –
arisdebakker.nl – singelkunst.nl
3. 3. Barends – wikipedia
– bijdekunstenaars.com
4. 4. Van
Willigen – galleryviewer.com
5. 5. Snoeck – pulchri.nl
6. 6. Zweerman –
zweerman.nl
7. 7. Westerhuis
– ronaldawesterhuis.com












Reacties
Een reactie posten