Beeldbepalend 286
Alkmaar 8
Woensdag 27 november 2024
Aan de Frieseweg, net
buiten het centrum van Almaar, staat de korenmolen ’t Roode Hert. Het is alweer
de derde molen die op deze plek staat. De eerste brandde in 1807 af, waarna een
bestaande molen uit Zaandam-Oost als vervanger werd geplaatst. Die brandde,
mede door vuurwerk, in 1924 eveneens af. Bij de huidige molen is gebruik
gemaakt van onderdelen van de voormalige rijstpeller De Witte Klok, die
aan de Zaanse Schans in Zaandam heeft gestaan. Eind vorige eeuw waren er
plannen de molen te verplaatsen naar de Oudorperpolder vanwege onvoldoende
windvang na de komst van nieuwbouw. Die verplaatsing is niet doorgegaan en
betekent dat de molen niet langer optimaal kan functioneren.
Bij het NS-station van Alkmaar staat tegenwoordig het Kaasdragers Carillon. Het is in 1969 gemaakt door A.O Bruckner uit Koog aan de Zaan in opdracht van Campina Melkunie. Aanvankelijk stond het bij een voormalig landbouwhuis aan de Helderseweg bij de hoofdingang.
Nadat het door Pieter Koorn, Boris Stiensma en Chris Duinmeijer in 2005 was gerestaureerd heeft het naast de ingang van het nieuwe Stadskantoor gehangen, tot het bij kaasfabriek De Prinses in Ursem werd geplaatst. In 2012 werd deze fabriek gesloopt en verdween het carillon in een opslag bij aannemingsbedrijf ANBO in Alkmaar. De bevolking was het daar niet mee eens en in 2016 werd het tevoorschijn getoverd en op het voorplein van het stationsgebouw geplaatst.
Aan de Kanaalkade staat op het voormalige gasfabriekterrein het kaaspakhuis van Eyssen, die dit pand in 1929 aankocht. In 1905 had het bedrijf al het predicaat Koninklijke verkregen en vandaar dat aan de muren het koninklijke Wapenschild is te zien met daarin de woorden je maintiendrai verweven. Er hebben diverse uitbreidingen plaatsgevonden, maar na sluiting van de fabriek is bijna alles afgebroken. Alleen het oude pakhuis uit 1919 staat nog overeind.
Aan de Noorderkade staat een van de vele paardsculpturen die in Alkmaar te vinden zijn. Maaike is geplaatst in 2016 en is gemaakt door modeontwerpster Eva Dekker (1977) en artdirector Ellen Janssen (1966). Het behoort bij de serie De Paardenparade.
In totaal zijn er tien paarden gemaakt die onderdeel uitmaken van een speciale kunstroute langs deze paarden. In eerdere afleveringen van Beeldbepalend over Alkmaar heb ik al over dit onderwerp en de Stichting Paardenparade geschreven.
De naam van John Bier heb ik al regelmatig laten vallen als het over kunstwerken in de openbare ruimte gaat in Alkmaar. Bij de opening van het winkelcentrum Noorder Arcade is in 1997 een beeld aan de stad geschonken door de J.M. Deurwaarder Bouwgroep. Dit beeld was een jaar eerder door Bier gecreëerd.
Mr. Adriaan Antonisz, ook wel Adriaen Anthonisz van Alcmaer genoemd, leefde van 1541 tot 1620. Hij was wiskundige, vestingbouwkundige en ook nog burgemeester van Alkmaar. Antonisz wordt beschouwd als een van de eerste ingenieurs die de principes van het oud-Nederlandse vestingstelsel in de praktijk toepaste.
Hij was opgeleid als landmeter en nam dienst bij de genie waar bij het belegeren en verdedigen van vestingsteden tegen Spanjaarden zijn kennis goed van pas kwam. Hij verkreeg daarom ook de eretitel Stecktebouwmester der Vereenighde Nederlanden. Onder andere Alkmaar, Amersfoort, Coevorden, Kampen, Naarden en Utrecht heeft hij helpen voorzien van versterkingen.
In de inleiding heb ik het al gehad over de korenmolen ’t Roode Hert en daar kom ik nog even op terug. Aan deze molen, gelegen in Oudorp, hangt een mooi en eenvoudig naambord waaraan ik niet voorbij wil gaan.
Een tweede bord geeft aan dat de korenmolen aangesloten is bij het ambachtelijk korenmolenaars gilde. Dit is in 1976 opgericht en het logo is ontworpen door J. Houdijk. Een aantal leden maalt nog beroepsmatig graan en verkoopt dat als bron van inkomsten. Anderen malen minder maar verkopen wel producten die gemaakt zijn van een op een molen gemalen graan. Jaarlijks wordt de kwaliteit van het graan en de maalproducten door het AKG getest.
voor wat het waard is
het is de smaak van muziek
aangekondigd als iets van toen
waarin zij de markt beheersen
vandaag klinkt nostalgie door
bij iedere toon die ontsnapt
en echoot in het gehoor
smaken verschillen en worden
massaal toegevoegd om
de verkoop te stimuleren
de vraag blijft echter altijd
wie heeft erom gevraagd of
draait het wederom om geld
Opa IJsbeer
Verantwoording
1. 1. Inleiding –
molendatabase.nl
2. 2. Station – regionaalarchiefalkmaar.nl
3. 3. Kanaalkade
– resnovamonumenten.nl
4. 4. Noorderkade
– alkmaar.kunstwacht.nl
5. 5. Noorderkade
– wikipedia
6. 6. Frieseweg -
molendatabase.nl
7. 7. Frieseweg –
wikipedia










Reacties
Een reactie posten