Beeldbepalend 213

Loosduinen 2

Woensdag 5 juli 2023

Het landgoed Ockenburgh ligt tussen het dorp Loosduinen en Kijkduin en behoort tot het stadsdeel Loosduinen. Het is ruim 350 jaar oud en is onderdeel van het Nationaal Park Hollandse Duinen. Het landgoed was het terrein van de adel en ging lange tijd slechts eenmaal per jaar open voor het gewone publiek. Het landhuis werd in 1653 gebouwd in opdracht van de zeventiende eeuwse dichter Jacob Westerbaen. Na de Tweede Wereldoorlog heeft de ‘villa’ nog jaren dienst gedaan als jeugdherberg.

Werk van Lon Pennock ben ik al vaker tegengekomen. En de titel Intersection is voor mij ook niet helemaal nieuw, want op de Sokkelgalerij in Den Haag staat werk onder die naam van deze Nederlandse kunstenaar. Dit werk van cortenstaal dateert uit 1981 en is maar liefst 840 centimeter hoog. Het betreffen twee gelijkvormige vierhoeken waarvan de een op de ander balanceert, waardoor het ook wel de naam Balans heeft meegekregen.


Als ik de Beethovenlaan volg kom ik op de hoek met de Mozartlaan het volgende kunstobject tegen. Dit is gemaakt door de Nederlandse beeldhouwer Rudi Rooijackers, die in 1920 in Batavia is geboren en in 1998 in Den Haag is overleden. Rooijackers studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en gaf zelf les aan de Vrije Academie Werkplaats voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Daar was hij ook enige tijd adjunct-directeur.


In de vijftiger jaren behoorde hij tot de kunstenaarsgroep De Nieuwe Ploeg, maar tevens was hij onder andere lid van de Haagse Kunstkring en van de Pulchri Studio en van Verve. Zijn abstracte Plastiek van beton maakte Rooijackers in Den Haag. Ik pendel eromheen en zie hier allerlei vormen langzaam samensmelten.


In het Beethovenplantsoen heeft Pim van der Maas zich mogen uitleven. Althans daar staat zijn uit 1968 daterende Compositie. Van der Maas is lange tijd begeleider lassen, boetseren en beeldhouwen geweest op de Vrije Academie in Den Haag. ‘Een beeld is voor mij een levend wezen’, zegt hij over zijn eigen werk.


Van der Maas is in 1938 in Amsterdam geboren en startte in 1967 zijn eigen atelier. In 1971 ontving hij van de gemeente Voorburg, waar hij werkte, de Albert Termote aanmoedigingsprijs. De kunstenaar gebruikt voor zijn werk vooral, hout metaal en kunststof, waarbij rechte en gloeiende delen elkaar afwisselen. Vaak gaat dit gepaard met ingekleurde inkepingen. Daar is bij zijn Compositie echter geen sprake van.


Ook aan het vierde kunstobject dat ik deze aflevering toon kan ik weinig figuratiefs ontdekken. Of dat erg is? Ferry Simonis is de maker van Verschuiving van links I. Zo’n titel geeft bij mij meteen aan dat hij kennelijk een serie heeft gemaakt. En is er ook een Verschuiving van rechts?


Het antwoord daarop is nee. Mede omdat Simonis een andere kant op is gegaan, als organisator van literaire bijeenkomsten zoals Dichter aan huis. Dit werk van Simonis aan de Mient in de wijk Segbroek is iets kleiner dan het andere object. Als ik het kunstwerk nader bekijk zie ik drie zuilen die doorsneden worden. Door die diagonaal schuiven de bovenste gedeeltes van de zuilen iets op naar…


Net als de voorgaande aflevering over het stadsdeel Loosduinen sluit ik af met een social sofa. Ditmaal een mozaïekbank in Segbroek. Deze bank is geplaatst ter ere van het honderdjarig bestaan van de Heesterbuurt in 2014. Die buurt is in 1914 ontworpen door architect Herman Pieter Berlage (1856-1934).


De inmiddels overleden voorzitter van Wijkberaad Heesterbuurt, Harrie Zuidersma, wilde dit honderdjarig bestaan vieren en realiseerde samen met enkele wijkbewoners de Berlage Bank, die aan de Mient staat op de hoek met de Kamperfoeliestraat. Deze bank was een ontwerp van Zuidersma zelf.


 

zoektocht

 

hoe wij elkaar treffen

is niet belangrijk

wat er toe doet

is de balans

 

zij verstoort die

en heel vaak vraag ik

mij af

kan het ook anders

 

stompzinnig

blijf ik zoeken naar

en blijf eeuwig trouw aan

mijn evenwicht

 

Opa IJsbeer

 

Verantwoording

1.       1. Inleiding – zuidhollandslandchap.nl

2.       2. Ockenburghstraat – bkhd.nl

3.       3. Beethovenlaan – wikipedia

4.       4. Beethovenplantsoen – va-psychopolis.nl

5.       5. Mient – bkdh.nl

6.       6. Mient – konkreetnieuws.nl

Reacties

Populaire posts van deze blog

Beeldbepalend 249

Beeldbepalend 239

Beeldbepalend 214