Beeldbepalend 211

Amsterdam ArtZuid 2023 deel 2

Woensdag 21 juni 2023

Iedere editie wordt door een speciale gast samengesteld. Voor de achtste editie is als curator Jasper Krabbé aangezocht, die zelf ook als kunstenaar door het leven gaat. Krabbé is opgegroeid in een tijdperk van de Popart waaruit de graffiti-scene min om meer is ontstaan. Uit deze combinatie kwam later Neo-Pop tevoorschijn. Bij de meeste van de vijftig kunstenaars die door Krabbé zijn benaderd speelt deze kunstvorm een belangrijke rol. De kleuren, vormen en soms het formaat van de objecten zijn regelmatig een leidraad in hun werk.

Deze aflevering start aan de Minervalaan met Carin Scholten, geboren in 1963. Deze Nederlandse kunstenares studeerde letteren aan de Rijksuniversiteit van Leiden, waarna zij begin jaren negentig maar de National Academy of Arts & Design in New York ging, vervolgens studeerde zij aan de Chelsea School of Art in Londen. Haar zoektocht naar sereniteit, balans, schoonheid en optimisme is een terugkerend thema in haar werk.


Dat is ook allemaal terug te vinden in The Journey waarin Scholten het kwetsbare evenwicht tussen mens, dier en natuur laat zien. De kunstenares toont in dit bronzen uit 2023 werk ook sereniteit, kracht en doorzettingsvermogen. En wie de expositie van twee jaar geleden heeft gezien zal ongetwijfeld terugdenken aan haar gouden Paradise Regained.


Kateriña Komm is in 1990 in Praag geboren als Kateriña Puffrová en heeft in korte tijd naam gemaakt in de kunstenaarswereld. zij volgde diverse opleidingen zoals aan de Secondary Art School of Textile Crafts, waar zij met textiel werkte, daarna stapte zij over op keramiek op de Universiteit van West-Bohemen waar zij in het beeldhouwatelier van professor Beránek belandde. Hierna volgden er nog opleidingen in Praag en Londen.


In haar werk stapelt zij indrukken over tijd, plaats en ruimte en combineert dat tot een geheel. Haar inspiratie haalt zij daarbij uit haar omgeving, gebouwen, kunstwerken of gewoon fantasie.


Put your hand on a lap is in 2022 door haar in beton uitgevoerd en vertelt het sprookje van de soldaat, de zoon van de smid, een verhaal over een jongen die na tien jaar dienst naar huist terugkeert om te ontdekken dat zijn vader is overleden en zijn zus zich over de erfenis heeft ontfermd. Komm heeft daarbij het moment uitgebeeld dat de prinses aan de wonden van een dier haar ware bruidegom herkent.


In een etalage staat BMW Art Car 850CSi in 1991 gemaakt door de Engelse kunstenaar David Hockney, die na zijn opleiding aan de Royal College of Art naar Amerika vertrok. Hockney is de veertiende kunstenaar die een Art Car ontwierp. Een serie die in 1975 is gestart door de Franse autocoureur en veilingmeester Hervé Poulain. Deze wagen staat hier mede dankzij de medewerking van het BMW museum in München.


De volgende bijdrage is van Job Smeets, die in 1969 in Hamont-Achel is geboren en oprichter is van Studio Job. Hij studeerde aan Eindhoven Design en bezat in die tijd al een ontwerpbureau met Hugo Timmermans.


Smeets werkte zowel in Milaan als in Tilburg en woont tegenwoordig in Milaan. Op deze Biënnale laat Smeets een ode aan de overleden Nederlandse interieurontwerper Jan des Bouvries zien. In gepolijst brons vereeuwigde hij met Je neemt jezelf mee de kubusbank van Jan des Bouvries, diens asbak, sigarenkistje en schetsboek. En dat in de gedachte van Jan die stelde dat je altijd jezelf overal mee naartoe neemt.


Frank de Ruwe (1977) woont en werkt in Amsterdam en staat bekend als Frankey en ook wel als Street Art Frankey. Hij is een kunstenaar die ook in het buitenland al voor de nodige ophef heeft gezorgd door zijn brutale manier van werken. Van hem heb ik aan de Amsterdamse Churchill-laan al werk laten zien. Daar prijkt op een metershoge kolom King Kong vs America.


Aan het begin van de Minervalaan, langs de Apollolaan, staat zijn bijdrage aan deze tentoonstelling: Frankey zet ARTZUID op z’n kop. De oprichter van het reclamebureau Natwerk balanceert met veel plezier langs de lijnen van diverse kunststijlen en beroepen en grijpt regelmatig terug naar herinneringen uit zijn jeugd.


Zijn ondeugendheid is zeer herkenbaar en daarmee zet hij niet alleen de kunst op z’n kop, maar ook de wereld om hem heen. Zowel afschuw als lof valt hem ten deel. Als een volleerd paaldanser neemt hij mij mee naar de overkant.


Korte poten geel is gemaakt door de in 1934 geboren Klaas Gubbels. Zijn werk heb ik bij de vorige twee edities van ArtZuid ook al laten zien. Met dit relatief nieuwe werk uit 2023, gemaakt van cortenstaal, borduurt de kunstenaar verder op zijn thema van koffiepotten, stoelen en tafels.


Met Head on a chair krijgt werk van Karel Appel (1921-2006) enige ruimte. Introductie als kunstenaar is niet nodig en dit werk? Het object van aluminium is door hem in 1971 gemaakt in een periode dat hij zijn kunstwerken in eerste instantie uit karton sneed. Het bontgekleurde stuk is in 1987 omgezet in het huidige materiaal en heeft wel iets weg van een kindertekening.


Het vastleggen van Dark angel geeft mij qua lichtval en het open karakter van dit kunstwerk heel wat meer moeite. Het is gemaakt door de in 1949 geboren kunstschilder en beeldhouwer Frans Muhren. ‘Ik maak geen prototype of schets vooraf. Ik ga gewoon aan de slag met de materialen. Na een tijdje kom ik in een toestand waarin alle achtergrondgeluiden verdwijnen. Op dat moment ontstaat er iets nieuws’, zegt hij over zijn werk.


Bij dit ijzeren werk uit 2021 heeft Muhren gebruik gemaakt van allerlei reststukken, die hij aan elkaar heeft gelast. De schuine stukken en de bollen in dit werk suggereren beweging, terwijl de kleinere voorwerpen zoals de kraaien als laatste eraan zijn toegevoegd. Die kraaien passen bovendien uitstekend in het Covid-tijdperk waarin dit kunstwerk tot stand is gekomen.


De afsluiting van deze aflevering gun ik aan Marjolijn Mandersloot van wie ik een keer eerder, in Huizen, werk heb gezien. Voor deze Nederlandse kunstenares zijn mensen en dieren een belangrijke inspiratiebron, die zij ook gebruikt als metafoor. Soms leidt dat tot verwarring, maar vaker een glimlach. Haar bronzen Soulmate dateert uit 2017. Met de kop omhoog, spitst het beest de oren en luistert naar alle geluiden om hem heen. Wie kan daar nu kritiek op hebben.


 

yellow

 

het is een beproefd concept waarop

ik steeds verder borduur. terwijl mijn

koffie geurt plaats ik een komma en

 

denk nu komt de punt weer aan zijn

beurt of gaat er toch iets mis en sla

ik die maar over inderdaad, gewoon

 

net zoals de tafel en het zagen aan

de poten van het verhaal probeer

ik er weer een . aan te zuigen. iedere

 

keer weer stop ik bij de wijsheid en

kan, nee toch nog een stukje verder

zolang ik kijken mag. de kleur zegt

 

mij alles, zo in het groen valt dat op.

lekker net zoals de smaak van vers

gebrande koffie, die voor mij is gezet.

 

Opa IJsbeer

 

Verantwoording

1.       1. Inleiding – ArtZuid

2.       2 Scholten – carinscholten.com

3.       3. Komm – katerinakomm.com – ArtZuid

4.       4. Hockney – hockney.com - ArtZuid

5.       5. Smeets – wikipedia – ArtZuid

6.       6. Frankey – frankey.com – ArtZuid

7.       7. Gubbels – ArtZuid

8.       8. Appel – ArtZuid

9.       9. Muhren – singulart.com – ArtZuid

10.     10. Mandersloot – marjolijnmandersloot.nl - ArtZuid

Reacties

Populaire posts van deze blog

Beeldbepalend 249

Beeldbepalend 239

Beeldbepalend 214