Deel 124

Amsterdam Mocomuseumtuin

Woensdag 13 oktober 2021

Bij mijn bezoek aan ArtZuid 2021 beland ik ook op het Museumplein van Amsterdam. Het dankt zijn naam aan het Rijsmuseum, maar ondertussen hebben zich meerdere musea rond dit plein gevestigd en kan het vergeleken worden met het Museuminsel in Berlijn. Aan dit plein is sinds 2016 ook het Moco Museum gevestigd, dat niets met Marokko te maken heeft, maar zich richt op de moderne en hedendaagse kunst. Dit particuliere museum is gevestigd in Villa Alsberg, een door Eduard Cuypers in 1904 ontworpen als herenhuis.

In de tuin van het Moco (Modern Contemporary Museum Amsterdam) staan diverse beelden. In aansluiting van ArtZuid staat ook hier een kunstwerk van Brian Donnelly alias KAWS. Dit ruim twee meter hoge beeld sluit mooi aan op de serie Mickey Mousebeelden die deze Amerikaanse kunstenaar inmiddels op zijn naam heeft staan.


Van Marcel Wanders komt ik Temter tegen. Hij is van oorsprong industrieel ontwerper en in 1963 in Boxtel geboren. Waanders studeerde onder andere aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem en brak door met een met touw versterkte stoel. Door Moco wordt het publiek gevraagd plaats te nemen op een bronzen hobbelpaard uit 2016, dat kenmerken heeft van een eenhoorn. Ik kan mij uit mijn jeugd geen hobbelpaard herinneren, wel dat mijn meiden er op een hebben gezeten. Misschien is dat de reden dat ik dit hobbelritje aan mij voorbij laat gaan.


Ook bij het volgende object word ik door het museum uitgenodigd om plaats te nemen. Ditmaal om een foto van mijzelf te laten nemen of zelf te nemen. Le Refuge is het toevluchtsoord waar menigeen van zal hebben gedroomd. Een hemelbed in de open lucht dat indruk maakte tijdens Milan Design Week in 2017 en nu in Amsterdam is te bewonderen.


Dit werk is van de in Rome geboren Marc Ange. Met studios in Parijs en Los Angelos heeft Ange zich ontwikkelt tot een veelzijdig ontwerper en kunstenaar. Samen met een door hem samengesteld team is Ange voortdurend op zoek naar de balans tussen echt en fantasie, tussen perfectie en dwaling, tussen harmonie en toeval.


Rommelt Adam Parker Smith (1978) maar iets aan? De Amerikaan die schildert, mixt en combineert werd bekend door Bedankt, een installatie die bestaat uit clandestien gestolen items van 77 kunstenaars, van wie hij uiteindelijk de zegen kreeg. Misschien wel door zijn eigen uitspraak ‘Ik heb het gevoel dat zoveel van mijn ideeën beginnen als grappen, tien goede van tien kwade.´ Bij Thinking of you krijg ik toch even het gevoel niet serieus genomen te worden. Of laat ik daarmee een verkeerde ballon op?


Zie ik nu KAWS of… Door wie word ik op het verkeerde been gezet? WhIsBe (What is Beauty) is in 2011 begonnen als straatartiest en zette illegaal werk neer in de openbare ruimte. Ondertussen is zijn werk omarmd door diverse musea. Zoals deze Gummy Bear, die mij dus doet denken aan, inderdaad het werk van KAWS.


Patrick McNeil (geboren in 1975 in Edmonton) en Patrick Miller (geboren in 1976 in Minnesota) zijn FAILE. Zij ontmoetten elkaar in Arizona, maar studeerden daarna apart. Sinds hun samenwerking is dit duo, gevestigd in Brooklyn, hot. De Japanse filmmaker Ako Nakagawa I1975 Tokio) maakte ook enige tijd deel uit van het gezelschap maar stapte in 2006 op. Aanvankelijk werd de naam A Life bedacht, dat werd veranderd in het anagram FAILE. Schilderen vormt de hoofdmoot van het werk van dit duo, maar er zijn talloze uitstapjes zoals Bunny Boy Black, het jongetje dat in bijna een Boeddha houding met een konijn op de schoot zit.


De afsluiting van deze aflevering gun ik aan Marcel Wanders. Speciaal voor de tweede verjaardag van dit museum heeft Wanders Portret gemaakt. Deze eierschaal van kurk nodigt mensen uit door middel van wensspeldjes het beeld van de wereld te veranderen, het beeld een beetje mooier te maken. Hiermee maken Moco en Wanders het werk niet alleen aanraakbaar voor het publiek, maar kan die laatste groep er zelf ook nog mee spelen.


‘Mijn ontwerpwerk ging altijd over positiviteit, respect, liefde en vertrouwen. Deze output vertegenwoordigt mij echter niet volledig als persoon. Voor mij is het ook belangrijk om werk te maken van een andere gevoeligheid, verkent en andere aspecten van mijn leven en karakter aanpakt, anders zou het onvolledig aanvoelen’, zegt de ontwerper in 2016 tijdens een tentoonstelling over zijn werk. Wanders heeft sinds 1995 in Amsterdam een eigen studio en zijn werk is te zien in diverse Amerikaanse musea, maar ook in Japan en uiteraard het Stedelijk Museum van Amsterdam. En dus ook zoals hier te zien in de tuin van Moco.


 

het is anders

 

pak mij maar in of laat mij anders

nee, laat mij maar liggen

hier te midden van

 

het is een paradijs op aarde

geschat op waarde van

waar kijk je naar heb ik

 

iets van jou aan of ben ik naakt

geboren voor de liefde

tussen jou en hem zie ik

 

het allemaal nog zitten of

is dat alles wat er

nee, stil maar het is anders

 

Opa IJsbeer

 

Verantwoording

1.       Inleiding – wikipedia

2.       KAWS – mocomuseum

3.       Wanders – marcelwanders.com – wikipedia – mocomuseum

4.       Ange – marc-ange.com

5.       Parker -artsy.net

6.       WhIsBe – wikipedia

7.       FAILE – wikipedia

8.       Wanders – mocomuseum – wsimag.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Beeldbepalend 249

Beeldbepalend 239

Beeldbepalend 214