Deel 111

ArtZuid 2021

Woensdag 14 juli 2021

De officiële benaming voor de openbare beeldententoonstelling die eens in de twee jaar in het Amsterdamse stadsdeel Zuid wordt gehouden is Amsterdam Sculptuur Biënnale. Ondanks de coronaperikelen is de organisatie erin geslaagd om voor deze zevende editie weer een interessante tentoonstelling samen te stellen. Op de route en in de omgeving zijn er bovendien nog genoeg andere leuke werken te zien. Sommige zijn onderdeel geweest van een eerdere editie. Ook dit jaar is er weer een catalogus aanwezig met fotomateriaal en (tweetalig) informatie over kunstenaars dan wel het werk. Voor dit jaar heeft curator Ralph Keuning de naam Imagine, naar John Lennon en Yoko Ono, aan de tentoonstelling meegegeven.

Twee jaar geleden heb ik kennisgemaakt met ArtZuid en mijn eerste wandeling heb ik toen gemaakt vanaf het treinstation Zuid. Dat is ook ditmaal de uitvalsbasis. Ik ga allereerst naar het Mahlerplein. Ik zie daar bij de ingang van het ABN AMRO bankgebouw een beeld van Tom Claassen, dat officieel geen titel heeft meegekregen. Terwijl de meeste mensen voorbijgaan aan dit dier met een hoog aaibaarheidsgehalte neem ik de tijd voor deze puppy, die de officieuze naam Hildo draagt. Officieel is dit beeld niet opgenomen in de route, maar op het Gelderlandplein kom ik nogmaals een hondje tegen van de hand van Claassen.


Ik loop het plein verder op en in het groen tussen de hoge gebouwen staan drie werken van Armando. Deze veelvuldige kunstenaar is geboren als Herman Dirk van Dodeweerd in 1929 en is in 2018 in Potsdam overleden. Hij zag zijn werk vooral als Gesamtkunstwerk, dat voor een groot deel is ontstaan door zijn ervaringen in de omgeving van Kamp Amersfoort tijdens de Tweede Wereldoorlog. Vanaf eind jaren tachtig heeft Armando 173 sculpturen in brons uitgevoerd. Daarbij maakte hij gebruik van diverse thema’s. Gestalt nr 97 komt uit 2000 en is mede dankzij de Armando Stichting hier te zien.


Als kunstschilder maakte Armando eveneens gebruik van thema’s. Zo heeft hij niet alleen een bronzen Die Flügel gecreëerd, maar ook de vleugel geschilderd. Het hier geplaatste object is nummer 167 en gemaakt in 2015. Mij vallen in eerste instantie de rode toppen op en ik denk vijf vingers te zien. Maar als ik eromheen loop moet ik al snel toegeven door Armando op dat gebied gefopt te zijn.


Dat rood is overigens een van de kenmerken van het werk van deze kunstenaar. Na het gieten van het brons worden zijn kunstwerken overgoten met ‘zijn’ zwarte patina waarna er soms ook nog lak overheen gaat, zoals bij dit object, dat een lengte heeft van meer dan vier meter.


Het derde kunstwerk van de hand van Armando op dit plein is het ruim vijf meter hoge Das Rad. Armando behoorde tot de Nederlandse Informele Groep, die opging in de Nederlandse Nul-beweging. Na zijn verhuizing in 1997 naar Berlijn breekt Armando ook internationaal door.


Toch bleef hij Nederland trouw en werkte afwisselend in ons land en het land waar hij bijna een haat-liefdeverhouding mee had. Het gebruik van Duitse titels voor zijn werk is voor hem een verwerkingsproces geweest.


Mijn bezoek aan deze tentoonstelling krijgt een vervolg bij het Gelderlandplein. Dit overdekte winkelcentrum is opnieuw opgenomen in de route. Binnen en buiten staan diverse kunstweren. Een aantal heb ik ook twee jaar geleden al gezien en opgenomen in een speciale aflevering over dit centrum en daar ga ik nu aan voorbij. Ik begin met een object van Fred Allard. Deze Franse kunstenaar is in 1968 geboren en werkt in Saint-Laurent-du-Var. In 2019 opende hij zijn eigen galerie in Hotel Lutetia in Parijs, waar hij ook werk van anderen laat zien. Een tweede galerie is gevestigd in Saint-Tropez.


Allard werkt samen met zijn twee kinderen en heeft een eigen techniek ontwikkeld, waarbij hij diverse genres heeft samengevoegd. Zijn Dis Lui Toi que Je T’aime, dat hier in de gangen te zien is  behoort tot zijn tassencollectie.


De Chinees Ai Weiwei is in 1957 geboren in Peking. Hij is zeer veelzijdig en houdt zich bezig met architectuur, fotografie en film, maar staat ook bekend als filosoof en als een politiek activist en kreeg in 2011 huisarrest vanwege kritiek op de regering. De officiële lezing is echter dat hij belasting zou hebben ontdoken. Vanaf 2015 mocht hij weer vrij reizen.


Als kunstenaar is hij beïnvloed door het Dadaïsme van Marcel Duchamp. Voor zijn kunstwerken maakt hij regelmatig gebruik van fietsen, voor het eerst in 2008. Forever behoort tot derhalve tot een hele serie, maar is ook de merknaam van een fabriek in Shanghai. Het is voor Ai Weiwei een verwijzing naar de enorme rol die fietsen spelen in de Chinese samenleving.


Zoals al aangegeven staat er in het winkelcentrum eveneens een hondje van de hand van Tom Claassen. Hond is het het laatste werk dat ik in dit centrum op de foto zet. Mede omdat ik door een beveiliger op de vingers wordt getikt. Hij meldt dat fotograferen verboden is. Dat verbod wordt later door de eigenaar van het pand weer ingetrokken.


 

Hondje

 

Ik kwispel vriendelijk

Met mijn staart

Afhankelijk van wie

Voor mij staat

 

Maar aaibaar is

Een weg te ver

Dat leidt maar af

Van ‘t doel op zich

 

Met de neus

Hoog in de wind

Snuffel ik graag

Tot jij iets vindt

 

Een beetje glad

Is mijn bestaan

Ik zie de mensen

Komen en gaan

 

Het geld dat rolt

Van noord tot Zuid

En alles alles komt

Voorbij mijn snuit

 

Maar eens komt

Toch die ene dag

Hij staat voor mij stil

En ik – ik lach

 

Opa IJsbeer

 

Verantwoording

1.       Inleiding – ArtZuid

2.       Gustav Mahlerpein – publicart.amsterdam – tomclaassen.com

3.       Gustav Mahlerplein – wikipedia – ArtZuid

4.       Gustav Mahlerplein – ArtZuid - wikipedia

5.       Gustav Mahlerplein – wikipedia -npokennis.nl

6.       Gelderlandplein – fred-allard.com – wikipedia

7.       Gelderlandplein – wikipedia – kunstvannu.blogspot.com – publicdelivery.org

8.       Gelderlandplein – ArtZuid – gelderlandplein.nl

Reacties

Populaire posts van deze blog

Beeldbepalend 249

Beeldbepalend 239

Beeldbepalend 214