Deel 24


Zeist 2

 Met deze tweede aflevering van Zeist speel ik verder in op een Beeldenroute die is ontstaan in 2015. De folder van de Beeldenroute is op te halen bij het Gemeentehuis, bij Slot Zeist, de VVV en in de bibliotheek. Verder liggen er folders in galeries en in sommige restaurants. En tenslotte is de folder ook nog te downloaden. In de folder is een kaart van de route aangegeven met daarop vermeld de plaatsen waar kunstwerken te vinden zijn. En van die werken wordt ook nog iets verteld.

Armando heeft zijn eigenlijke naam Herman Dirk van Dodeweerd officieel laten wijzigen in de Italiaanse versie van zijn voornaam Herman. Armando overleed in 2018 in Potsdam. Deze kunstschilder, beeldhouwer, dichter, schrijver, violist, acteur, journalist, film-, theater- en televisiemaker is verantwoordelijk voor Rond nr 124. Rond is een belangrijk symbool in zijn werk. Het verwijst naar het voortgaan van de tijd, de cirkel van het leven en de mogelijkheden tot het maken van een nieuw begin. Dit bronzen beeld staat vlakbij de cirkels van Berkulin, in het grasperk.

Aan de overkant zie ik een glimmend polyester kunstwerk met de titel Errors and Ommissions Exxpected (monument to…). Dit beeld uit 2013 is het ironische commentaar van Bas de Wit, die in Maastricht studeerde, op ‘de roem’ die een kunstenaar ten deel valt als hij een werk verkoopt. Het stelt een gouden tand voor. Maar het is namaakgoud, ten voeten uit nep omdat de houdbaarheid van protserigheid gering is.

Ik blijf nog even bij Bas de Wit. Ook het volgende werk, Howdy, is van zijn hand. Ook hier heeft de in Budel in 1977 geboren kunstenaar, die zijn opleiding in Maastricht startte en in Antwerpen afstudeerde, polyester gebruikt, maar daarnaast ook polyurethaan en staal. Howdy is een groet, maar voor de maker ook de herontdekkig van de Romantiek in een op hol geslagen wereld. De man als jager en de sierlijke vrouw die zich graag laat vangen.

‘Het maken van monumenten voor het grandioze fiasco van je allereigenste enthousiasme’, is een uitspraak van Bas de Wit en slaat ook op Stop Till You Drop, uit 2010. Voor dit beeld heeft hij naast de materialen die hij voor Howdy gebruikte ook nog beton gebruikt. Zoals Sisyphus tevergeefs probeerde een rotsblok de berg op te duwen, zo probeert deze figuur – met zwembandjes om de arm – zich tevergeefs naar het water te slepen.

De Amerikaanse beeldhouwer Gene Holt studeerde kunst, architectuur en communicatiewetenschap aan de universiteit van Minneosta en Wisconsin. Hij werkte onder andere bij het dagblad The Star Tribune in Minneapolis. Sinds 1971 woont en werkt hij in ons land. Hij maakt regelmatig gebruik van hightech materialen, waarbij hij op zoek is naar de essentie van de beweging van het onderwerp met als resultaat vaak superdunne beeldwerken. De Drijvende Zwaan, in een holle bolvorm, is daar een voorbeeld van en is gemaakt in 1984. Dit beeld behoort niet tot de reizende expositie maar ligt in de slotgracht.

Het laatste beeld van de tentoonstelling dat ik bekijk in het park is de Olifant Deuren uit 2012, door Jan van IJzendoorn, die ik al eerder even noemde. Achter deze twee (poort)deuren gaat een wereld van natuur en cultuur open. De olifanten staan voor kracht en macht. Ik benader ze vanaf de achterzijde en voor mij is het derhalve de poort naar de werkelijke wereld.

Ook buiten die culturele wereld liggen nog vijf van de achttien beelden van de tentoonstelling. De eerste is Aankomst, van Adri Verhoeven, uit 2007. Een granieten steen, die verwijst naar het ontstaan van de aarde. De eerste steen werd gevormd bij het afkoelen van de gloeiende ster die de aarde ooit was. Tegenwoordig is de aarde bezaaid met stenen en steentjes waarvan een deel is meegevoerd door het ijs.

Ik sluit dit verhaal af met Parallellapipedum, van Erik van Spronsen. De kubussen zijn getekend in de derde dimensie en daarom zijn er geen hoeken van negentig graden, maar hebben die 72 en 108 graden. Afhankelijk van de positie waarvan je dit kunstwerk uit 2005 bekijkt, verandert de beeldvorming tot bijna plat.



Frêle

 Witter dan wit
zo heb ik haar niet eerder
aanschouwd
bespiegeling van elegantie
teerheid van het bestaan
rond en hol
frasen die kunnen wachten
frêle zucht
en wel beschouwd dobbert zij
onvermoeid
zo nakend tot het slot





Verantwoording



1.       Inleiding – geheugenvanzeist.nl

2.       Armando – wikipedia

3.       De Wit – geheugenvanzeist.nl

4.       De Wit – basdewit.com

5.       De Wit – basdewit.com

6.       Holt – geneholt.nl

7.       Van IJzendoorn – geheugenvanzeist.nl

8.       Verhoeven – geheugenvanzeist.nl

9.       Van Spronsen - wikipedia

Reacties

Populaire posts van deze blog

Beeldbepalend 249

Beeldbepalend 239

Beeldbepalend 214