Deel 1

Waarom en wat

Beeldbepalend is een wandeling door dorpen, door steden, soms een fietstocht of een ritje gekoppeld aan een korte wandeling. Soms door een wijk, alleen het centrum of stadsdeel. Er zijn plaatsen waar ik weinig van weet, waar weinig te vinden is op gebied van beelden en aanverwante kunst. In andere plaatsen kom ik terug. Het wordt een serie, waarbij ik probeer regelmatig een aflevering te plaatsen.
Deze serie heb ik eerder al geplaatst in een besloten groep. Aanvankelijk wilde ik de serie hier starten na mijn verhalen over de Buurtsuper. Vanwege ArtZuid 2019 begin ik nu al, waarna ik verder ga met de afleveringen van toen. De meeste zijn al een paar jaar oud. Er kan dus iets of zelfs veel veranderd zijn aan de situatie ter plaatse of in het leven van kunstenaars die ik in deze serie benoem. Maar ook blijven er altijd vragen open.

Kunst met een grote K of liever een schrijfletter k. Ik ga daarover met niemand twisten zoals ik sowieso niet over kunst ga twisten. Met niemand. Veel kunstschilders zijn bespot in het verleden, toen zij nog leefden, werden voor gek uitgemaakt. Tegenwoordig worden tonnen en soms zelfs miljoenen voor hun werk neergeteld.
Waarom het een wel en het ander niet als kunst wordt gezien, blijft voor mij een raadsel. Omdat iemand de beitel niet goed hanteert of de schilderkwast op zijn onorthodoxe manier gebruikt. Geen fantasie heeft of juist te veel fantasie.
De vraag of iets kunst of kitsch is, zal ik daarom in deze rubriek proberen te vermijden. Ik wil zelfs zoveel mogelijk mijn eigen voorkeuren uitsluiten. Ze zijn er wel. Maar soms vind ik iets wat lelijk is zo mooi, dat het vanzelf mooi wordt. En andersom uiteraard ook. Ik blijf echter ook een mens dus...
Sommige creatieve uitspattingen staan of liggen er slechts voor korte tijd. Andere lijken tijdloos, zijn verweerd door de natuurelementen of juist net opgeknapt.
Wat ik ga doen is jullie plaatjes voorschotelen van beelden en monumenten en uiteraard gaan die beelden gepaard door wat tekst. Ik zal volledige beelden laten zien, maar soms ook details, soms beide. Niet alles wat ik zie zal ik fotograferen, vastleggen. Ook zal ik niet alles wat ik aan wetenswaardigheden vind vermelden. Er moet iets te zoeken overblijven in deze wereld van gehaastheid.
In het begin heb ik (binnen die besloten groep) niet aan bronvermelding gedaan. Dit probeer ik zo goed en zo kwaad te herstellen. Maar komt iemand zijn tekst tegen zonder bronvermelding, geef dat dan even aan. Dan kan ik het nog aanpassen.

Omdat ik van gekrabbel houd, sluit ik iedere gemeente, ieder deel, af met een gedachte die ik passend vind voor dat hoofdstuk.



Beeldbepalend

Ik zie de oude lantaarn
nog schijnen in de straat
de lantaarnopsteker loopt
van paal naar paal
ontsteekt het licht
het is zijn kunstje

Het beeld verflauwt
techniek verfijnt
verandert met de tijd
element van nostalgie
gekunsteld of echt
zo beeldbepalend



Reacties

Populaire posts van deze blog

Beeldbepalend 249

Beeldbepalend 239

Beeldbepalend 214